Valgkampen på de sociale medier er forlængst i gang

Plakaterne er endnu ikke kommet op i de fynske lygtepæle, men på de sociale medier har valgkampen været i gang længe.

Frem til valget den 21. november dækker TV 2/Fyn valgkampen tæt i de ti fynske kommuner og i Region Syddanmark.

Men på de sociale medier har valget og valgkampen allerede været i gang længe, og frem mod valget kommer det kun til at fylde mere og mere, vurderer Steffen Kjærulff, der er specialist i sociale medier hos reklamebureauet Nørgård Mikkelsen.

quote Der kommer helt sikkert nogle tåkrummende øjeblikke. Der kommer også nogle stærke, autentiske øjeblikke. Og så kommer der helt sikkert også nogle store fejltagelser

Tobias Brandt, digital rådgiver

- Dem, der har politikere i deres feed, de vil nok opleve, at der bliver massivt pres på. Der kommer til at være kommentarer, der kører hele dagen og på alle tidspunkter af dagen. Alle kandidater, der er på de sociale medier, vil prøve at få taletid, siger Steffen Kjærulff.

Store forskelle

Nogle politikere har stor erfaring i at være på de sociale medier, mens andre først har kastet sig over det i sidste øjeblik for at forsøge at ramme vælgerne med de politiske og personlige budskaber.

Se klip med "Kongen" og "dronningen" af de sociale medier i Odense herunder:

 
Fotograf: Ole Skousen/TV 2

Derfor kommer der også til at være store forskelle på politikernes profiler, mener en digital ekspert.

- Lige som i national politik vil der også i kommunalpolitik være nogen, der er social media superstars og klarer sig rigtig godt. Her på Fyn har vi for eksempel Jane Jegind (kandidat for Venstre i Odense) og Peter Rahbæk Juel (kandidat for Socialdemokraterne i Odense). Men jeg synes, at det mest spændende bliver at se, hvordan den erfarne kommunalpolitiker med måske 30 års erfaring, vil tage det her medie til sig, siger Tobias Brandt, digital rådgiver hos Bondtofte & Co. 

Han regner med, at mange kandidater vil gøre forsøget på at fange nye vælgere på sociale medier. Nogen vil lykkes og mange af dem vil ikke lykkes med det.

- Der kommer helt sikkert nogle tåkrummende øjeblikke. Der kommer også nogle stærke, autentiske øjeblikke. Og så kommer der helt sikkert også nogle store fejltagelser, siger Tobias Brandt.

Dygtige Odense-kandidater

Tobias Brandt, der til daglig arbejder med at rådgive om færden i den digitale verden, ser på de sociale medier blandt andet frem til at følge kampen om borgmesterposten i Odense.

- Jeg synes, det er spændende at følge med i Jane Jegind og Peter Rahbæk Juel af den simple årsag, at de gør det virkelig, virkelig godt indtil nu. Det er bemærkelsesværdigt at se, hvor meget bedre kommunalpolitikerne er blevet i forhold til at inkludere borgerne i den dialog, der er på sociale medier, siger Tobias Brandt.

Hvad er det lige præcis, de er så gode til de to?

- Du kan ikke se forskel på, om de sidder i Odense, eller om de sidder på Christiansborg. De har en professionel tilgang til at inkludere borgerne, hele tiden være til stede og bringe sig selv i spil i forhold til alt det, der sker rundt omkring i Odense. De er på hele tiden. Jeg tror, de er trætte om en måned, forklarer Tobias Brandt.

Se hele indslaget med Jane Jegind og Peter Rahbæk Juel herunder.

Vi bliver ved det med kommunalvalget, hvor en stor del af valgkampen kommer til at foregå på Facebook.Næsten dobbelt så mange vælgere som sidst har nemlig tænkt sig at bruge facebook til orientere sig om de lokale kandidater.Og det betyder, at kommunalpolitikerne ... på mange fantasifulde måder ... er aktive på facebook som aldrig før.

Netop det at de er allerede kendte politikere kommer til at betyde, at blandt andet de to Odensekandidater vil få mest taletid på de sociale medier. 

- Om det er videoer, eller hvad de laver, så vil det komme ud til flest mulige mennesker, vurderer Steffen Kjærulff.

Kan man føre valgkamp i 2017 uden at være på de sociale medier?

- Tal fra en undersøgelse fra SDU viser, at i forhold til folks egne tanker om beslutninger, så vil sociale medier ikke rykke det helt store. Det er lidt overraskende, og jeg vil godt gå lidt imod den, siger Steffen Kjærulff og uddyber:

- Folk har måske stadig en tendens til at tro, at det stadigvæk er fjernsynet, som giver dem, men de bliver faktisk påvirket ret meget, hver gang de sidder på Facebook, for eksempel. Så jeg synes, at kandidaterne skal være der. Men jeg synes, det bliver spændende at se, hvad de erfarne kommunalpolitikere vil gøre. Om de regner med at komme ind på deres navn, siger Steffen Kjærulff.

Du kan se hele interviewet med de to eksperter her: 

Kommunalvalget er på trapperne. De næste uger op til valget den 21. november dækker TV 2/Fyn valgkampen i de 10 fynske kommuner og i Region Syddanmark tæt.

Oversigt

    Oversigt