Ladestander-ørken: Nu får Faaborg-Midtfyn lov at hjælpe elbiler på vej

Et bredt flertal i Folketinget vil tillade kommuner at finansiere ladestandere til elbiler. Men lovforslaget møder lunken modtagelse blandt lokalpolitikere.

Der kommer flere og flere elbiler på de fynske veje, men antallet af ladestandere stiger ikke med samme hastighed. Det vil regeringen med et nyt lovforslag råde bod på. 

Med lovforslaget vil kommunalbestyrelser og regionsråd få tilladelse til at indgå aftaler med private aktører om at opstille offentligt tilgængelige ladestandere på kommunale og regionale arealer. 

- Vi vil gerne have flere til at køre grønt og til at køre elbil. Derfor skal vi have lavet standere flere steder i Danmark. Én ting er, hvad markedet selv kan regulere, det kan klare størstedelen selv, men vi har altså også behov for, at der kommer ladestandere op i eksempelvis sommerhusområder eller der, hvor der er længere mellem husene, siger den socialdemokratiske transport- og ligestillingsminister, Trine Bramsen.

Ved Elbilforeningen har de længe kæmpet for, at kommuner og regioner skal spille en rolle i tilrettelæggelsen af ladestrukturen, da de har et stort kendskab til lokalområdet, og hvor det kan være relevant at placere ladestandere. Derfor håber Elbilforeningen også, at lovforslaget bliver stemt igennem i Folketinget. 

- De kan være med til at skabe et overblik over nuværende ladestandere, og hvor der mangler. Men det må ikke blive et abespil, hvor kommunerne siger, at de ikke har fået penge til at gøre det, og at staten siger, at kommunerne nu har fået lov, og derfor skal de gøre det, siger Rasmus Foged, som er bestyrelsesmedlem og pressetalsperson for Elbilforeningen FDEL.     

For få ladestandere

Flere steder halter antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter bagefter. Og i især Faaborg-Midtfyn Kommune er muligheden for at få ladet sin elbil op på et offentligt sted meget begrænset. 

Faktisk er der kun to offentligt tilgængelige ladepunkter i hele kommunen, og dermed er Faaborg-Midtfyn den kommune i hele landet med færrest tilgængelige ladestandere. 

Er det en kommunal opgave at lede den grønne omstilling?

- Det er også en kommunal opgave, men i udgangspunktet er el-ladestandere jo et privat marked lige så vel som benzinstationer. Men nu får vi lov til i en periode at lave en særlig indsats for at få det i gang, siger borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager (S). 

- Men jeg håber, at der er private firmaer, som også i vores kommune kan se en ide i at opsætte flere ladestandere og få en forretning i det, uden at vi skal have kommunale kroner op af lommen. 

Allerede under kommunalvalgkampen i efteråret 2021 var offentlige ladestandere i kommunen emne til debat. Under partilederdebatten til Valgfolkefest i Faaborg luftede borgmesteren ideen om, at kommunen, hvis den fik lov, ville investere penge i offentlige ladestandere. 

- Jeg er helt sikker på, at det bliver noget af de første, den nye kommunalbestyrelse kommer til at diskutere. Om og hvordan vi kan bidrage som kommune, sagde Hans Stavnsager under debatten. 

Hvis de private ikke bider til bolle og investerer i flere ladestandere, er du så klar til at putte kommunale kroner i? 

- Det kommer an på, hvor mange penge vi taler om. Vi er ikke nogen rig kommune, så hver eneste gang vi skal finde penge til noget nyt, så skal vi tage dem et andet sted fra. Så jeg tænker, det skal være en drøftelse, vi skal have i forbindelse med vores budget. Så det kan godt være, det i en periode er relevant at tage nogle penge, eksempelvis fra nogle trafiksikkerhedsmidler, men det er en prioritering, vi skal lave, siger Hans Stavsager.

Flere betalingsløsninger

Udover større handlemuligheder for kommuner og regioner vil regeringen med lovforslaget også sikre, at operatørerne for de offentlige ladestandere stiller udbredte betalingsløsninger til rådighed, så elbilsejerne kan betale med et almindeligt betalingskort fremfor en privat app.

- I forslaget ligger der, at man ikke skal have abonnement til ladestandere, men at man kan betale med kreditkort og dermed lade, uanset hvor man er henne i landet. Det skulle gerne tilskynde, at der ikke er nogen, der har monopol, og at man dermed skal køre rundt efter lige præcis den ladestander, man har abonnement til, siger Trine Bramsen. 

En løsning som har stået højt på prioriteringlisten ved Elbilforeningen i længere tid. 

- Vi mener, det er vigtigt, at man kan betale med et almindeligt betalingskort, så man ikke skal have syv forskellige apps for at betale til syv forskellige leverandører. Det kommer forhåbentligt nu, siger Rasmus Foged, som er bestyrelsesmedlem og pressetalsperson for Elbilforeningen. 

Lovforslaget skal til 3. behandling i Folketinget d. 29. marts. 

Oversigt

    Oversigt