Odense Havns køb af område i Årslev kan være løsningen på stort problem

Et kæmpestort areal i Årslev er blevet købt til brug af "dry port" af Odense Havn. Nu håber borgerne i området, at de kan løse de trafikale problem ved motorvejen.

Mandag blev det offentliggjort på et pressemøde, at Odense Havn investerer et milliardbeløb i et nyindkøbt område ved Årslev til at anlægge en såkaldt "dry port".

Området skal fungere som opmagasinering for havnens store kunder og generere mellem 2.000 og 3.000 jobs undervejs i byggefasen og mere end 1.000 arbejdspladser, når byggeriet er slut.

Området ligger lige ved motorvejen, som i årevis har været et trafikhelvede, fordi der hurtigt dannes meget lange køer ved afkørslen. I nabolaget er der derfor et spinkelt håb om, at der kan kigges på motorvejskaosset i forbindelse med byggeriet.

- Der er et kæmpe trafikalt problem herude, siger Anita Dietz, der har adresse lige ud til både motorvej og det nyindkøbte område.

- Vi har været i dialog med vejdirektoratet om tilkørslen, for det er en flaskehals. og det skal måske justeres nu med fremtidige behov. Det her kunne sagtens være med til at speede processen op, siger Hans Stavnsager (S), der er borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune.

Grønt byggeri og arbejdspladser

Borgmestrene i Odense og Faaborg-Midtfyn Kommune, der deler området i Årslev, og administrerende direktør i Odense Havn, Carsten Aa ser frem til at kunne igangsætte projektet for alvor. 

- Det er rigtig stort. Odense Havn og Fyn kan være med til at vinde arbejdspladser og fordele arbejdspladserne globalt, siger borgmester i Odense Kommune, Peter Rahbæk Juel (S).

- Byggeriet vil få en lang række virksomheder til at kigge mod Årslev, fordi de kan komme til at ligge tæt på andre lagerfaciliteter, bakker Hans Stavnsager op.

Hans Stavnsager og Carsten Aa kigger på de store, nye planer.
Hans Stavnsager og Carsten Aa kigger på de store, nye planer.
Foto: Ole Holbech

Meningen med pladsen er, at der skal tænkes grønt på alle fronter, både i form af adgang til el- eller brint-lastbiler via motorvejen og i udformningen af lagerbygningerne.

- Vi håber, at hvis vi kan tilknytte de bedste rådgivere og arkitekter, at vi kan få et flot logistikcenter med grønne områder. Vi går i proces med det nu, men vi håber, det kan blive flottere end de lager- og logisitikbygninger man ellers ser, siger Carsten Aa.

Hvad med støjen?

Også Carsten Aa ser en stor trafikal udfordring i området, han håber, der kan gøres noget ved i forbindelse med byggeriet.

- Jeg kan allerede med min begrænsede erfaring se, at der mangler en rundkørsel. Nu håber vi, at ved at gå i dialog med vejdirektoratet og kommunerne, at det kan blive lavet rigtigt. Der vil jo komme trafik her til og fra området, fortæller den administrerende direktør.

Anita Dietz har boet på adressen lige op til motorvejen i 32 år og kan huske, da motorvejen blev bygget. Hun er helt enig i, at der er massive trafikproblemer ved afkørslen, men påpeger et andet problem, hun ser mere relevant at finde en løsning på.

- Det er superglædeligt for området, at få arbejdspladser, men vi er i forvejen plaget af rigtig meget støj, og nu skal vi gennem det hele én gang til, siger hun og tilføjer:

- Når man har så massiv trafik på en færdselsåre, så skal den afledes på anden vis og ikke bare med en snoldet rundkørsel. 

Derfor har hun én bøn.

- Med et projekt til så mange milliarder, så køb os dog væk herfra. For det bliver ulideligt, siger Anita Dietz.

Også havnen i Nyborg har planer om store byggerier, bare i en helt anden stil.

Oversigt

    Oversigt