Havarikommisionen: - Man kender risikoen, hvis man bevæger sig ud på togskinnerne

De seneste ti dage har været præger af et ekstraordinært højt antal personpåkørsler på de fynske togstrækninger. Men ifølge Havarikommisionen var sikkerheden i orden på stedet.

"Gå ikke over sporet, der kommer tog."

Sådan lyder advarslen klart og tydeligt ved togstationer, når toget er i nærheden. For sådan et tog kører med omkring 180 kilometer i timen, og det kan være svært at bedømme, hvor langt væk, det befinder sig.

Fire personer er på ti dage blevet dræbt af sammenstød med et tog, hvor to af dem efterforskes som ulykke.

Ifølge Bo Haaning, der er souschef ved Havarikommissionen, kan hastigheden på toget være en del af forklaringen på personpåkørslerne.

- Når det er mørkt, kan man ikke fornemme, hvor hurtigt toget kører og sving kan gøre det svært at vurdere, siger han.

Der står "adgang forbudt"

Både 12., 13., 19. og senest den 22. november, er personer blevet ramt af tog på en fynsk togstrækning i Odense, Svendborg og nær Kauslunde Station.

Det er ulovligt at krydse jernbanen andre steder end i de autoriserede overgange, men ifølge Banedanmark er antallet af såkaldte sporløbere stigende.

- Der står tydeligt "adgang forbudt", så er man på skinnerne, så er man et sted, man ikke må være. Så det er på eget ansvar, for der er en sikkerhedsrisiko for, at man kan komme til skade eller i værste fald dø, hvis man bevæger sig ud på sporet, siger Bo Haaning.

Ifølge Banedanmarks opgørelser, er der flere og flere, der vælger turen tværs over skinnerne, frem for at benytte en autoriserede overgange.
Ifølge Banedanmarks opgørelser, er der flere og flere, der vælger turen tværs over skinnerne, frem for at benytte en autoriserede overgange.
Foto: Banedanmark

Den udlægning er man enig i hos Banedanmark.

- Jeg tror ikke, at der er nogen, der forvilder sig ud på skinnerne, uden man ved, at man ikke bør være der. Vi kan ikke hegne skinnerne fuldstændig ind, og det ved folk godt. Så det er på eget ansvar, hvis man alligevel går derud, siger Martin Harrow, der er områdechef for Kvalitet og Sikkerhed hos Banedanmark.

Grib ind i udskoling

Selvom Banedanmark mener, at det er på eget ansvar, hvis man vælger at krydse et spor, tager de personpåkørslerne alvorligt.

- Fire gange om året samler vi op på de steder, hvor vi kan se, at nogen benytter det samme sted igen og igen til at komme over skinnerne. Så ser vi på, om vi kan sætte hegn op alligevel, lave kampagner eller gøre andre ting, siger Martin Harrow.

For udover de personer, der ulykkeligvis bliver ramt af tog, har personpåkørslerne konsekvenser for lokomotivførerne, der ikke kan nå at gøre noget.

- Det er meget ubehageligt at blive udsat for, at der er noget på sporet, man ikke havde forventet. Og særligt en person. Det er det værste, man kan komme ud for, siger Kent Jensen, der arbejder som lokomotivfører ved DSB.

Tre kvinder og én mand er siden 12. november afgået ved døden efter sammenstød med tog på Fyn.
Tre kvinder og én mand er siden 12. november afgået ved døden efter sammenstød med tog på Fyn.
Foto: Local Eyes

Han har ikke selv været ombord på de fire toge, der i løbet af de seneste ti dage har ramt personer, men alligevel påvirker de fire ulykker ham.

- Lige for tiden fylder det meget, men vi er gode til at tale om det, siger han og forklarer, at man på ingen måde kan forberede sig på en påkørsel. 

Dog mener han godt, at man kan hjælpe med at forberede andre.

- Jeg synes, at man skal komme ud og fortælle om det i udskolingen. Hvad betyder det, når der kommer et tog med 180 kilometer i timen og hvor lang tid går der, før det stopper? Det kunne være en spændende snak at tage allerede der, siger Kent Jensen.

Ifølge tal Banedanmark var der 65 sporløber på Fyn i løbet af de første seks måneder i 2022, som var tæt på at blive ramt af tog.

Livslinien