Rasmus og Martin stoppede godstog med maltrakteret hjul: - Det lød helt vildt

Lokomotivfører havde ikke opdaget, at et stort stykke manglede på et hjul. Havarikommisionen mener at hændelse med godstog potentielt kunne have endt i en alvorlig togulykke.

- Vi skal stoppe ham. Han må ikke køre videre. 

Ingen kan vide, hvad der ville være sket, hvis to banearbejdere fra Banedanmark ikke havde reageret, da et tonstungt godstog med 99 kilometer i timen kom humpende mod Ejby Station på Vestfyn.

Banearbejderne Rasmus Paw Jensen og Martin Jacobsen holdt frokostpause og sad i arbejdsbilen, da godstoget Hectorrail 42702 den 13. januar sidste år kørte med et stærkt beskadiget hjul, og ved et lykketræf blev bragt til standsning af en teknisk fejl.

- Min kollega siger: "Prøv at se det godstog der", fortæller 40-årige Martin Jacobsen.

For de to sporteknikere var det ikke kun tydeligt, at vognen lige efter det bomstærke lokomotiv "hoppede". 

De kunne også høre det.

- Det var lidt vildt, må man sige. Jeg kunne høre det, og det lød helt vildt, husker 36-årige Rasmus Paw Jensen.

Fejlagtigt rødt signal

Ifølge Havarikommisionens rapport blev Hectorrail 42702 bragt til standsning, da lyssignalet på Ejby Station fejlagtigt gav rødt signal til godstogets lokomotivfører.

Lokomotivføreren fulgte procedurerne og indledte en såkaldt farebremsning. Toget fortsatte yderligere 600 meter før det endelig holdt stille.

- Det bremsede så hårdt, at det slog gnister, fortæller Rasmus Paw Jensen.

Havarikommisionen mener, at situationen potentielt kunne have endt i en alvorlig togulykke.

For det var et rent tilfælde, at havarieksperterne efterfølgende havde mulighed for i ro og mag at kigge på det maltrakterede metalhjul, som manglede et stort stykke.

Det fortæller Bo Haaning, souschef for Havarikommissionen.

- Under lidt andre omstændigheder kunne det have ført til en alvorlig ulykke, siger Bo Haaning.

- Vi skal have stoppet ham

Rasmus Paw Jensen og Martin Jacobsen var ikke tvivl den januardag. Toget måtte ikke køre videre.

- Jeg sagde til Martin, at vi skal have stoppet ham. Han må ikke køre videre. Det så helt vildt ud, siger Rasmus Paw Jensen.

Forinden havde toget tilbagelagt knap 1.300 meter med det maltrakterede hjul, før det altså ved en fejl blev beordret til standsning kort før Ejby.

- Han havde ikke mærket noget

Makkerparret sad i deres biler et par hundrede meter fra, hvor godstoget stoppede.

- Vi startede bilen og kørte hen til lokomotivet og tog kontakt til lokomotivføreren. Han havde ikke mærket noget, fortæller Martin Jacobsen.

Sammen gik de tre hen og kiggede på togvognen, som havde to lastbiltrailere om bord. Men de kunne ikke se, at noget skulle være galt. Lokomotivføreren "trillede" derfor toget en meters penge frem.

- Og så kan vi se skaden. Vognen "halter" nærmest og slår ned i skinnen.

- Det var en besynderlig oplevelse, konstaterer Martin Jacobsen.

I Havarikommisionens rapport fremgår det, at 40 procent af hjulet manglede.
I Havarikommisionens rapport fremgår det, at 40 procent af hjulet manglede.
Foto: Havarikommissionen

Fløj hen over sporet ved siden af

De to banearbejdere er nu nysgerrige og beslutter sig for, at følge jernbanesporet tilbage.

- Vi kan følge mærker i skinnerne mod Kauslunde tæt på Ejby Station og vi finder stedet, hvor hjuldelen må være knækket af.

- Der kan vi se, at det er slået ned i skærverne og vi kan følge mærkerne, hvor hjuldelen er fløjet over nabosporet.

- Mærkerne var kontinuerlige. Men vi finder ikke stumpen, fortæller Martin Jacobsen.

Heller ikke Havarikommisionen har fundet hjulstumpen.

Sover fint om natten

Hverken Rasmus Paw Jensen eller Martin Jacobsen ligger søvnløse om natten efter hændelsen. Men hændelsen har sat tanker i gang.

- Det er heldigt, at der ikke kom et modkørende tog. Så var det slået ind mod toget, siger Martin Jacobsen og funderer lidt over tid og sted.

- Vi kunne reelt også godt have stået og arbejdet der ..., siger han og tilføjer eftertænksomt:

- Det gik for alvor op for os, at det er en farlig arbejdsplads.

De har siden modtaget tak for deres indgriben, men ... :

- Var han ikke blevet bremset, så havde vi ringet og meldt det, siger Rasmus Paw Jensen med tanke på, at det tydeligt kunne høres, at noget var galt.

- Og så ville han være blevet stoppet alligevel.

- Nogen gange er man heldig, at man får det stoppet, før der sker noget, siger han.

Martin Jacobsen har siden uddannet sig til lokomotivfører. Han kører nu passagertog for Arriva på Svendborgbanen. Rasmus Paw Jensen er fortsat i samme spor, men arbejder nu som sporteknikker i et privatfirma.

Ved Storebæltsulykken 2. januar 2019 mistede otte mennesker livet på grund af kraftig vind og uforsvarlig sikring af en sættevognstrailer, da et lyntog på vej fra Aarhus mod Københavns Lufthavn blev ramt af dele fra et modkørende godstog på broen.