Underskud: Bryggeriet Vestfyen under pres på ølmarkedet

Salget faldt med 7 millioner - underskud på 1,9 millioner kroner sidste år.

I efteråret overtog Bryggeriet Vestfyen det konkursramte Indslev Bryggeri på Vestfyn.

Men Assens-bryggeriet har heller ikke haft det let i det seneste regnskabsår.

Det viser det netop offentliggjorte regnskab.

Omsætningen - altså salget - faldt med 7 millioner kroner til 187 millioner kroner, og året sluttede med et underskud på 1,9 millioner kroner før skat.

Det er cirka 3,6 millioner kroner ringere end 2017/2018.

- Ledelsen kan ikke betegne resultatet som tilfredsstillende, men acceptabelt, eftersom underskuddet trods de markante organisatoriske og materielle anlægsinvesteringer, er begrænset til et underskud på 1,5 millioner kroner efter skat, hedder det i ledelsesberetningen.

Årsagen til det negative resultat skyldes ifølge regnskabet først og fremmest den langvarige og hårde pris-konkurrence på øl.

Det har for Vestfyen betydet nedgang i salget til butikker - de såkaldte private label øl - og Vestfyens øl ved grænsen. Det oversøiske salg til Kina har i 2017/2018 været afventende og er ikke på det forventede niveau, hedder det i regnskabet.

Der har i årets løb været en større reklamationssag i forbindelse med en fejlleverance fra en leverandør af cola-blanding, hvilket har haft stor indflydelse på årets salg.

Bryggeriet har nu investeret i en mærkbar forstærkning af organisationen med en række ansættelser bl.a. en ny salgsdirektør, som betyder, at Bryggeriet Vestfyen går ind i regnskabsåret 2018/2019 med ambition om, at bryggeriets brands bliver en større del af sortimentet, både i landets store supermarkeder og ikke mindst i det attraktive café- og restaurantmiljø, oplyser bryggeriet.

Der er udarbejdet en helt ny strategi på eksportområdet og taget beslutning om større investeringer, der vil modernisere bryggeriets produktionsudstyr. 

De forhold, som skal sikre næste års og de kommende års vækst, er bl.a. et skarpere skel mellem nicheprægede og volumenprægede produkter.

Bryggeriet vil udvide salg af brands i Danmark og opbygge nye afsætningskanaler for eksport og en position som en betydelig leverandør af kvalitetsfadøl i landets større byer.

Eksporten skal baseres på mindre, men flere kunder på det europæiske marked for specialøl, hvor der netop er efterspørgsel på specialøl. 

Ifølge bryggeriet er kapitalgrundlaget på plads og der er ikke planlagt udvidelse af aktiekapitalen.

Bryggeriet har en egenkapital på 89 millioner kroner.

Det har ikke været muligt at træffe bryggeridirektør Poul Mark for en kommentar.

 

Oversigt

    Oversigt