Efter coronadyk: Langt flere biler kørte over Storebæltsbroen sidste år

Flere passerede Storebæltsbroen sidste år end året før. Dog fortsat et stykke under trafikken før corona.

Sidste år kørte der godt 10 procent flere biler over Storebæltsbroen sammenlignet med 2020, hvor coronaen lagde en dæmper på trafikken.

Sammenlagt passerede 12,4 millioner sidste år broen, som svarer til godt 34.000 i døgnet.

Det viser en årsrapport fra Sund & Bælt.

Der er dog fortsat færre, der kørte over Storebæltsbroen sidste år end før corona. Trafikken i 2021 er 6,3 procent under niveauet for 2019, som er seneste år uden coronarestriktioner.

Coronaepidemien har generelt budt på store udsving i personbiltrafikken. I perioder med nedlukning har den således ligget 30 procent under niveauet for 2019.

Rekordmåneder i juli og august

Til gengæld bød sommeren 2021 på månedsrekorder i både juli og august.

Øresundsbroen har ligeledes været ramt af restriktioner. Endda endnu hårdere end Storebæltsbroen på grund af skærpede indrejseregler. Sammenlignet med 2019 er trafikken faldet med 39,2 procent i 2021.

I 2021 passerede 4,8 millioner køretøjer forbindelsen, hvilket trods alt er en stigning på 4,8 procent sammenlignet med 2020.

Restriktionerne har påvirket indtægterne for Sund & Bælt, men en stabil lastbiltrafik har været med til at sikre et tilfredsstillende årsresultat, udtaler Sund & Bælts administrerende direktør, Mikkel Henningsen.

- Vi kan derfor både betale udbytte til staten på knap 1,3 milliarder kroner og afdrage næsten 0,8 milliarder kroner på gælden i A/S Storebælt, siger han i pressemeddelelsen.

Ved udgangen af 2021 lå den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt på 17,6 milliarder kroner. Samtidig er tilbagebetalingstiden øget med to år til 36 år. Gælden forventes dermed tilbagebetalt i 2034.

Sund & Bælt koncernen rundede 2021 af med et overskud på lidt over 2 milliarder kroner efter skat.

Oversigt

    Oversigt