Her er de: Nye elbusser er klar til passagerer

Ti nye elbusser begyndte mandag at køre med de første passagerer i Odense Kommune. Den næste måned bliver i alt 20 elbusser sat i drift.

"Jeg er helt elektrisk".

Ordene stod foran og på siden af tre busser, der mandag formiddag trillede ind på Flakhaven i Odense og til forveksling ligner FynBus' andre lysegrønne busser.

I alt 20 nye eldrevne busser vil den næste måned blive indfaset i busdriften i Odense Kommune, og de ti første begyndte mandag at tage passagerer med.

- Det er en meget stor dag. Vi har arbejdet på det i et godt stykke tid, siger Carsten Hyldborg Jensen, direktør for FynBus.

De nye elbusser skal være med til at sikre Odense Kommunes grønne omstilling. Derfor håber by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V), at flere odenseanere fremover vil tage bussen. 

- Det er en fantastisk dag for Odense Kommune, som er på en grøn rejse. Vi vil være en grøn kommune, og vi vil være CO2-neutrale i 2030. Der skal vi tage fat på transporten og gøre det grønt både at køre i bus og i bil, siger Christoffer Lilleholt.

Færre busser i fremtiden 

Selvom FynBus, Odense Kommune og Keolis, leverandør af busser og chauffører, mandag kunne fejre de nye elbusser, skal der fremover køre færre busser i bybilledet. Det sker i forbindelse med indfasningen af letbanen. 

- Det er jo sådan, at når nu letbanen kommer, så skal vi reducere i kontrakten med Keolis. Det er selvfølgelig ubehageligt for alle parter at skulle reducere ret meget i kontrakten med det forløb, siger Carsten Hyldborg og fortsætter: 

- Men det vidste vi sådan set allerede, da det startede, og letbanen ville blive en realitet.

Derfor er han glad for, at man allerede nu kan sætte de nye elbusser i drift, så der kommer gang i den grønne omstilling. 

quote Bussen er nem at køre i forhold til en almindelig bus. Der er ingen gear i, vi sætter den bare i "drive" og så triller den lydløst derudad

Rolf Brems, chauffør hos Keolis

Let at køre

Ifølge Peter Lang Nielsen, der er direktør for Keolis Danmark, er der kun fordele ved elbusser. 

Derfor har virksomheden travlt med at levere de lydløse busser, som dog kan give nye udfordringer i trafikken, hvis for eksempel gående og cyklister ikke er opmærksomme på dem. 

- Vi træner vores buschauffører godt, fordi vi selvfølgelig er opmærksomme på det her, så alle buschaufførerne har fået to dages introduktion til den nye bus, så vi er sikre på, det ikke bliver et problem, siger Peter Lang Nielsen.

Chauffør Rolf Brems har været med til at introducere de fynske chauffører for de nye busser, og han mener, at det smal sag at omstille sig til de nye busser. 

- Bussen er nem at køre i forhold til en almindelig bus. Der er ingen gear i, vi sætter den bare i "drive" og så triller den lydløst derudad, siger Rolf Brems. 

Udover de 20 elbusser kører der i Odense Kommune også hybridbusser og dieselbusser.