16. dec. 2022 kl. 19:06
Thomas Larsen-Bjerre

Igen, igen: Byggebagmand fra Hamborg på vej mod sin tredje konkurs i Danmark

LYT
Del
Link
kopieret!

Den tysk-tyrkiske byggebagmand Osman Celik er allerede gået konkurs to gange, men har alligevel kunnet fortsætte arbejdet for ikke mindst LH Gulve i Odense. Nu er han igen blevet begæret konkurs.


Mere end tre et halvt år efter, at han blev meldt til politiet i forbindelse med sin første konkurs i Danmark og senere blev idømt konkurskarantæne, ser den tysk-tyrkiske byggebagmand Osman Celik nu ud til at være fortid i byggebranchen – i hvert fald på papiret.

Som Fyens Stiftstidende og TV2 Fyn tidligere har beskrevet, er Osman Celik indtil videre gået konkurs med to firmaer, siden han for omkring fem år siden rykkede til Danmark fra Hamborg, hvor han blev beskrevet som en lokal byggemafia og senest i 2017 blev dømt for 59 tilfælde af bedrageri.

Nu er hans seneste danske selskab også på vej mod konkurs.

Firmaet Hamburg Plan Aps, der tog over efter Optima Plan Aps, der tog over efter OC. Byg Aps, er således begæret konkurs af Gældsstyrelsen, der typisk begærer konkurser, når et selskab mangler at betale skat eller moms.

Ifølge Fyens Stiftstidendes og TV2 Fyns oplysninger er det et stykke tid siden, at Gældsstyrelsen begærede Hamburg Plan konkurs, men myndighederne har ikke kunnet få kontakt til Osman Celik, der gerne skulle have mulighed for at møde op i skifteretten og forklare sig. Derfor er konkursbegæringen relativt usædvanligt blevet annonceret i Statstidende, hvor det fremgår, at konkurssagen vil blive behandlet i skifteretten den 4. januar.

Det er altså på dette tidspunkt, at Hamburg Plan konkret vil gå konkurs, hvis ikke Osman Celik pludselig betaler sin gæld til skattemyndighederne.

Kigger man på byggebagmandens tidligere konkurser i både Tyskland og Danmark, er der dog ikke meget, der taler for, at det vil ske.

Konkursadvokater på overarbejde

Hvis Hamburg Plan som ventet går konkurs på mødet i skifteretten den 4. januar, vil der igen være en kurator, der skal kigge Osman Celiks forretningsmetoder efter i sømmene. Og det har i de to første tilfælde ført til både politianmeldelse og anklager om massivt brug af sort arbejde og fusk for flere millioner.

Allerede i forbindelse med Osman Celiks første konkurs med firmaet OC. Byg ApS afdækkede kuratoren, at medarbejderne i selskabet blev betalt sort, og at Osman Celik havde foretaget flere store overførsler til en ”Mona” og til en ”Daniel Tomescu”, som nogle måneder efter stiftede Osman Celiks næste danske selskab, Optima Plan Aps.

Der var også nok at kigge på for kuratoren, da Osman Celik gik konkurs for anden gang i Danmark med selskabet Optima Plan.

Som det eneste af Osman Celiks selskaber afleverede Optima Plan et regnskab til Erhvervsstyrelsen, men tallene i regnskabet viste sig efterfølgende at være meget langt fra virkeligheden.

Medarbejdere i Skattestyrelsen kom frem til, at Osman Celik havde snydt i skat, da han havde opgjort et overskud til 84.000 kroner, der reelt burde have været 4,6 millioner kroner.

- Det er jo en voldsom forskel. Selvfølgelig kan der i nogle tilfælde være tale om misforståelser, men når forskellen er så stor, giver det anledning til at kigge nærmere på, hvad det skyldes. Hvad er der sket? Hvor er pengene blevet af?, fortalte Optima Plan-kuratoren Morten Elbrønd fra Focus Advokater, der samtidigt kunne se, at Osman Celik havde hævet mere end 1,8 millioner kroner fra selskabets konto i Tyskland.

Afviser det meste

Osman Celik selv har tidligere anerkendt, at han er dømt for bedrageri i Tyskland, men har afvist, at han har fortsat den kriminelle løbebane til Danmark.

- Jeg har ikke taget noget. Jeg har ikke engang taget løn ud, fortalte Osman Celik i forbindelse med den første omtale af sagen, hvor han også afviste, at han havde betalt medarbejderne sort, selvom anklagerne både er kommet fra kuratorerne og fra flere af hans tidligere medarbejdere, der med løfte om anonymitet stod frem i Fyens Stiftstidende og TV2 Fyn.

- Jeg har indtil nu kun haft med idioter og forbrydere at gøre. De stjæler og laver hærværk på byggepladserne. De har stjålet fra mit lager, og de har ødelagt min bil, sagde Osman Celik.

Kiksede karantæner uden konsekvens

Tilbage står dog, at Osman Celiks rolle i den danske byggebranche ser ud til at være udspillet. I hvert fald som formelt registreret direktør i Danmark.

Selv hvis tyskeren betaler sin gæld til skattemyndighederne og undgår at gå konkurs med Hamburg Plan, må han således ikke være registreret som direktør eller have en anden ledende rolle i Hamburg Plan eller andre selskaber, hvor han ikke selv hæfter for gælden personligt. Og det han har sådan set ikke måttet i et godt stykke tid.

Som vi tidligere har beskrevet, blev Osman Celik for mere end et år siden idømt konkurskarantæne. Men karantænen fik ingen effekt, fordi Osman Celik – bevidst eller mere tilfældigt – var registreret som to forskellige personer i Erhvervsstyrelsens cvr-register, hvor han fremgik med to forskellige adresser i Hamborg.

I slutningen af august i år blev han så igen idømt en konkurskarantæne, uden at man i skifteretten var opmærksom på, at han allerede var i karantæne.

Det var således først, da Fyens Stiftstidende og TV2 Fyn henvendte sig til Erhvervsstyrelsen om sagen, at Osman Celik blev smidt ud af ledelsen i det nu konkurstruede Hamburg Plan – nu med tilbagevirkende kraft fra november 2021.

Jura overfor moral

I mere end et år har Osman Celik altså kunnet ignorere sin egen karantæne og fortsætte arbejde for LH Gulve på flere større byggerier i Odense.

Ifølge direktør og ejer af LH Gulve, Dan Virkelyst Johansen, har firmaet valgt at afbryde al samarbejde med Osman Celik og Hamburg Plan efter afdækningen af sagen.

Dan Virkelyst Johansen forklarede i første omgang, at han trods talrige advarsler fra fagforbundet 3F ikke var blevet præsenteret for så alvorlige forhold, at han mente, at det var nødvendigt at stoppe med at bruge Osman Celiks firmaer.

- Jeg har bedt om at få dokumentation, når jeg skulle have noget. Og det har jeg fået. Jeg driver en håndværker-forretning - ikke et advokatkontor, lød det blandt andet fra Dan Virkelyst Johansen, der senere valgte at trække sig fra alle sine tillidsposter i Dansk Industri, hvor han blandt andet var formand for arbejdsgiversiden i den fynske byggebranche.

Samarbejdet mellem LH Gulve og Osman Celik fik yderligere konsekvenser for Dan Virkelyst Johansen. Efter TV 2 Fyn og Fyens Stifttidendes afsløringer trak han sig fra sine tillidsposter i Dansk Industri Fyn.

For 36 minutter siden
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Nul sol og milde temperaturer - her er dagens vejr

LYT
Del
Link
kopieret!

Fredag bliver så grå og overskyet, at solglade sjæle må kigge langt efter strålerne.

Til gengæld holder det tørt, vinden vil være jævn fra vest, og temperaturerne vil ligge på mellem fire og fem grader dagen igennem.

Det oplyser TV Vejret.

I aften og i nat vil vejret ikke forandre sig meget. Temperaturerne vil ligge stabilt, men vinden vil aftage en anelse og blive let fra vest.

Robert Wengler/Ritzau Scanpix

Odense vinder 10-0 uden kamp

LYT
Del
Link
kopieret!

Der bliver ikke nogen kamp mellem Odense Håndbold og Vipers Kristiansand i kvindernes Champions League.

Den norske klub er nemlig gået konkurs og bliver taberdømt i de resterende kampe. Klubben er således ikke længere at finde i det prestigefyldte Champions League-selskab.

Det oplyser Det Europæiske Håndboldforbund (EHF) torsdag på sin hjemmeside.

På grund af udelukkelsen vinder Odense Håndbold 10-0 og får to point uden kamp. Sidst de to klubber tørnede sammen var i oktober. Her trak nordmændene sig sejrrigt ud af opgøret med 26-24.

EHF oplyser, at beslutningen kun vedrører det sportslige omkring afviklingen af Champions League-turneringen.

Afgørelsen kan appelleres inden for syv dage.

I går kl. 21:28

Vilde planer afsløret til møde om ny kæmpehavn

LYT
Del
Link
kopieret!

Der er brændende interesse for, hvad der skal ske i Nyborg Fjord de kommende år.


Og interessen rækker helt til Baltic Pipe, Meta og Fermern-forbindelsen, der allerede har brugt havnen i den igangværende anlægsfase.


Snart forventes Novo Nordisk også at bruge havnen til den nye fabrik i Odense, fortalte Morten Højrup, direktør hos Associated Danish Ports, torsdag eftermiddag på et borgermøde på Hotel Nyborg Strand,


Og der er i det hele taget stor interesse for at bruge havnen i Nyborg, der har pæn havnedybde.


Associated Danish Port (ADP), der ejer industrihavnen i Nyborg, har planer om en udvidelse af havnen i Nyborg med 130.000 kvadratmeter.


Massiv interesse

Et par hundrede nyborgensere var mødt op for at høre om de store planer.

ADP har allerede haft formøder med nogle af de græsrødder, naturfredningsfolk, naboer, erhvervslivet og andre stakeholders, som har en interesse i havnens og fjordens udvikling.

En af de ideer, der er kommet på bordet er en fugleø, plantning af ålegræs, anvendelse til opfyldning af udvidelsen med overskudsjord, stensætninger til dyreliv og ynglepladser, vindmøller, forureningsbekæmpelse, øget vandskifte, men også mere erhverv.

Havneselskabet overvejer blandt andet at bruge forurenet jord fra Avernakke-området, der også skal udvides, med en pier, rense og indkapsle og isolere det i den nyanlagte industrihavn.

Ifølge ADP-direktøren skal selskabet selv rejse de 60 procent af finansieringen til havneudvidelsen, og det vil ikke komme til at belaste kommunekassen i Nyborg.

En beskæftigelsesanalyse fra ADP omtaler en forventning om 400 arbejdspladser og 30 millioner kroner i skatteindtægter.

For at kystsikre havnen hæves den 1,5 meter i forhold til de to meter fra kajkant til havoverfladen i dag.

Til borgermødet blev der spurgt ind til, om havneudvidelsen går ud over ålegræsset i området og fladfisk-ynglen. Desuden var der frygt for, at en kunstig ø ville fremme skarvens tilstedeværelse.

På mødet blev lystfiskerne inviteret til en tættere dialog med havneselskabet.

Anlæggelsen af havnen har dog forholdsvis lange udsigter. Først i 2030-2032 forventes den nye storhavn at kunne tages i brug, hvis alt går efter planen.

I mellemtiden skal der blandt andet afholdes en høring og udarbejdes miljøredegørelse - en såkaldt VVM-undersøgelse - for projektet.

Ole Holbech

Nu skal borgmester stå skoleret overfor utilfreds minister

LYT
Del
Link
kopieret!

Der er nu sat dato på, hvornår Langelands borgmester, Tonni Hansen (SF), skal stå skoleret på social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens (S) kontor.

Mødet finder sted mandag 20. januar og handler om "samarbejdet mellem kommuner om sager på børneområdet", skriver DR.

Sophie Hæstorp Andersen gjorde det i december klart, at hun "bestemt ikke er tilfreds" med udviklingen i Langeland Kommune, når det blandt andet kommer til tvangsfjernelser af børn.

Et notat fra en task force, der siden slutningen af 2022 skulle have hjulpet kommunens familieafdeling til at blive bedre til at overholde loven, viser nemlig, at kommunen stadig ikke overholder loven, hvilket kommunen erkender.

I går kl. 19:41
Sophie Frederikke Gommesen

Bunker af skrald hober sig op i populær bydel: - Forfærdeligt svineri

LYT
Del
Link
kopieret!

Synet af skrald, der ligger og flyder, er næppe en fryd for øjet. Lugten er nok heller ikke til stor behag.


Men for beboere i Gartnerbyen er det mere eller mindre hverdag.


Mere ofte end sjældent står der skraldeposer, pap og ting, der hører genbrugspladsen til, rundt omkring i bydelen, der kan huse mere end 3.000 beboere.


- Det var ikke det, jeg regnede med, da jeg flyttede herind, siger Lise Marie Jensen.


- Jeg synes, det er noget forfærdeligt svineri. Og viceværten har også haft det oppe at vende, for det er tit, det ser sådan ud, siger Lise Marie Jensen, der er pensionist og har boet i Gartnerbyen i fire år.

Skrald er - og har længe været - et stort problem i Gartnerbyen. Men hverken mails fra udlejer, initiativer til fællesoprydning eller opslag i beboernes egen Facebookgruppe har kunnet sætte en stopper for “svineriet”.

Attraktivt kvarter behandles som losseplads

Det er beboerne selv, der roder.

I bydelen er der fælles molokker. Sommetider er de fyldt til randen, så man skal bevæge sig til en anden container for at komme af med sit affald. Andre gange er affaldet for stort til at komme i molokkerne.

- De smider det bare ved siden af, hvis der ikke er plads, siger Lise Marie Jensen om de beboere, der efterlader deres skrald.

Og det er, selvom genbrugsstationen Odense Renovation er nabo til Gartnerbyen.

En beboer har undersøgt, hvor lang tid det tager at gå hen til genbrugsstationen med sit affald. I Facebookgruppen “Beboere i Gartnerbyen” har hun delt sine erfaringer - for venligt at oplyse de, der måske ikke vidste, at der lå en genbrugsstation lige ved siden af.

Det tog hende 10 minutter at gå de 800 meter til genbrugsstationen med en flyttekasse i armene.

TV 2 Fyn er i besiddelse af en mail fra KD Selskaberne, der er et af udlejningsselskaberne i Gartnerbyen. I den står, at selskabet har oplevet mange henvendelser vedrørende affald og storskrald omkring molokkerne. Selskabet skriver videre, at det ikke er meningen, at man som beboer efterlader blandt andet flyttepap og ødelagte møbler.

I går kl. 19:00
Morten Albek

En kæmpesten er fundet på Fyn - og nu kan du navngive den

LYT
Del
Link
kopieret!

En kæmpesten er blevet opdaget i Dalum i Odense.


Egentlig har den ligget der de seneste godt 16.000 år, altså siden sidste istid, men den har været gemt bag et hegn i nonnernes have på Dalum Kloster. Der har ikke været adgang til stedet i flere århundreder.


Og sammen med TV 2 Fyn kan du nu være med til at navngive stenen, der bliver den niende af sin slags på Fyn.


Danmarks største sten er fynsk

Nu er det ikke ligefrem sådan, at Fyn mangler store sten.

Danmarks største - Damestenen, et par kilometer fra Hesselager - er med sine næsten 1.000 tons landets største. Og kigger man ud over Fyn og øerne, er der i alt ni sten, der opfylder kravet om at være kæmpesten.

De otte har navne som Rødjyde, Kjellestenen og Grydestenen. Men stenen fra Dalum er ikke døbt endnu.

Skriv dit forslag i boksen herunder, så samler vi alle forslag og giver dem videre. Og hvem ved? Måske er det dig, der navngiver Danmarks (næsten) 150. kæmpesten.

Din besked er sendt 👍
Beklager! Noget gik galt 😞
I går kl. 18:00
Fyn

I mange år lå den gemt i lukket have, men nu har ægtepar fundet en af Fyns største sten

LYT
Del
Link
kopieret!

Cirka 20 ton.


Det er, hvad en nyopdaget, men meget gammel kæmpesten vejer.


Den røde sten ligger i Dalum Klosterhave, som indtil for nylig har været lukket for offentligheden. På den måde har den kunnet ligge uforstyrret og ubemærket nærmest midt inde i byen.


Opdagelsen har fået geolog hos GEUS Henrik Granat, der også driver siden kæmpesten.dk under GEUS, til at lægge vejen forbi Odense for med egne øjne at se og med målebånd at registrere, hvor stor stenen egentlig er.


Syv store

På det længste led er den 4,3 meter lang, og i omkredsen måler den 10,6 meter. Det betyder, at den opfylder kravene for at være en såkaldt ”kæmpesten” på kæmpesten.dk. Dem er der nu syv af på Fyn og omkring 150 af i hele Danmark.

- Hold kæft en flot rød sten, siger Henrik Granat, da han ser den.

Morten Albek

Det var ægteparret Anita og Peder Pedersen, der så stenen og i første omgang blev overrasket over dens størrelse. Anita Pedersen tænkte også, at den var så stor, at der måske kunne være yderligere interesse for den.

Og det var der.

- Der går mellem et halvt og et helt år, i mellem at der dukker sådan en sten op. Og den her historie er ekstra sjov med en klosterhav,e og den har ligget gemt herinde. Så der er ikke nogen, der har opdaget den før, siger Henrik Granat.

Men hvad skal den hedde?

Danmarks største sten ligger også på Fyn. Ved Hesselager finder man Dammestenen, som vejer omkring 1.200 ton. Den er så stor, at Christian den 8. i 1845 fik dens nordøstlige side gravet fri for at finde ud af, om den var en del af grundfjeldet.

Den nyfundne sten ved Dalum Kloster skriver sig ind som den syvende største sten på Fyn. Men hvad den skal hedde, er endnu ikke besluttet. Du kan komme med dit bud her:

Din besked er sendt 👍
Beklager! Noget gik galt 😞
I går kl. 17:11
Fyn
Sophie Frederikke Gommesen

Risikerer at gå fra hus og hjem - nu skal initiativ løse samfundsproblem

LYT
Del
Link
kopieret!

Nu kan borgere i og omkring Vollsmose tage forbi det lokale bibliotek og få hjælp til digitalisering.


Et nyt samarbejde mellem borgerservice, Vollsmose Bibliotek og Den Frie Rådgivning skal hjælpe borgere med at få MitID, tjekke sin e-Boks, komme i kontakt med det offentlige og meget andet.


- Digitaliseringen er steget enormt hurtigt, men der er bare rigtig mange, vi ikke har fået med på det her tog. Og det er efterhånden alt, der foregår digitalt, siger Kirstine Busk Folkmann, der er sekretariatsleder i Den Frie Rådgivning.


- Der er et kæmpe behov. Vi oplever, at mange bliver tabt, fordi de ikke får søgt de ting, de har brug for hjælp til, og de får ikke svaret på de breve, de får, siger Kirstine Busk Folkmann.

Hun fortæller, at de har borgere, der bliver udsættelsestruet - altså truet med at blive sat ud af deres lejlighed, fordi der er ting, de ikke får svaret på.

Ingen tidsbestilling

Der er ingen tidsbestilling - man kan bare droppe ind.

Mandag fra klokken 15-18 vil frivillige fra Den Frie Rådgivning være til stede - de kan også hjælpe de, der oplever sprogbarrierer.

Torsdag fra klokken 10-13 er både Den Frie Rådgivning og borgerservice til stede.

- Alle borgere skal have samme muligheder, så der har vi en forpligtigelse til at hjælpe hele vejen rundt, og jeg føler projektet her kan være med til at skubbe i den rigtige retning, siger borgerservicemedarbejder Jan Larsen.

Dennis Lehmann / Ritzau Scanpix

Uheld på motorvej skaber kø og forlænget rejsetid

LYT
Del
Link
kopieret!

Opdatering klokken 17.33

Uheldsstedet er nu ryddet, og trafikken glider normalt igen.

Der er sket et færdselsuheld på E20 Fynske Motorvej ved afkørsel 51 Odense S i vestgående retning, hvilket forårsager kødannelse

Det fremgår af Vejdirektoratets trafikkort, og Fyns Politi uddyber over for TV 2 Fyn.

- To biler er kørt sammen, med var i stand til at køre over i nødsporet, siger vagtchef Johni Müller og tilføjer, at der udelukkende er tale om materiel skade. Ifølge vagtchefen er der kødannelse i begge retninger.

Sammen med redningsmandskab har Fyns Politi en indsatsleder på stedet.

Bilister på strækningen kan forvente forlænget rejsetid på mellem 10 og 30 minutter.

Der vil blive ryddet op i løbet af torsdag eftermiddag, og normal trafikafvikling forventes efter myldretiden.

I går kl. 15:37
Fyn
Sophie Gommesen

Lukning af Skibhusvej og nedsat hastighed på store veje kan stoppes - nyt lovforslag er en bombe

LYT
Del
Link
kopieret!

En kommende lukning af et af Odenses største trafikknudepunkter - Skibhusvej - kan blive tvunget til at blive rullet tilbage, inden den er sat i værk. Det samme gælder en lang række planlagte hastighedsnedsættelser på Odenses større veje.


Det skyldes et nyt lovforslag fra regeringen, som netop er sendt i høring. Forslaget betyder kort sagt, at kommunerne får lov at bestemme, hvad de vil med deres veje - så længe de overholder en række nye grænser, som staten nu bestemmer.


Det er at indskrænke selvstændigheden og kan blive et stort problem for mobilitetsplanen i Odense Kommune, siger rådmand.


Lovforslaget vil indskrænke det kommunale selvstyre og retten til, at kommunerne selv kan bestemme over hastighedsnedsættelser på veje, lukning af veje og ensrettelse af veje ifølge klima- og miljørådmand i Odense, Tim Vermund (S).


- Jeg er voldsomt bekymret over det lovforslag. Det er en kæmpe indskrænkning for os kommuner, og hvad vi kan gøre og beslutte om vores veje, om hvor vi kan sænke hastighed og omdirigere trafik, siger han.


Dermed er lovforslaget også en gigantisk bombe under Odense Kommunes mobilitetsplan, der skal reducere Odenses CO2-forbrug med 100.000 ton i 2030.


- Det er rigidt

Den konservative by- og kulturrådmand, Søren Windell, synes også, forslaget er problematisk.

- Det er godt for Skibhusvej, men skidt for det kommunale selvstyre. Det her lovforslag begrænser jo kommunens muligheder for byudvikling. Det er rigidt, og jeg er imod det selvom det er et godt forsvar mod venstrefløjens antibilisme, siger han og tilføjer.

- Det ville være bedre, hvis den sunde fornuft indfandt sig hos partierne i Odense Byråd, og vi selv fandt ud af, at Skibhusvej ikke skal lukkes.

Hver dag kører 8.000 biler gennem den sydlige del af Skibhusvej. Det er planen, at den i foråret lukkes og omdannes til cykelgade. Men i regeringens lovforslag lægges der op til, at kun veje med under 1.000 bilister i døgnet kan afspærres - og dermed ikke Skibhusvej.

Cykelgaden er en del af Odense Kommunes såkaldte mobilitetsplan, der har to mål: At flere skal bo og færdes i bymidten, og at CO2-forbruget reduceres.

Kommunen har planer om, at fartgrænsen skal sænkes til 30 kilometer i timen på hele vejnettet inden for Ring 2. Det vil reducere CO2-forbruget med 17.000 ton årligt. Mobilitetszoner, hvor man lukker for gennemkørende trafik såsom med Skibhusvej, oppebærer 33.000 ton per år.

Dermed er to væsentlige elementer i mobilitetsplanen potentielt sat ud af spil. 

En bombe under mobilitetsplanen

I Københavns Kommune har man allerede udfærdiget et notat, der beskriver konsekvenserne af det nye lovforslag. Konsekvenser, som efter al sandsynlighed også vil gælde i Odense Kommune.

Lovforslaget giver kommunerne mulighed for at træffe færdselsmæssige beslutninger om vejes indretning og udnyttelse, men indfører samtidig en række nye objektive betingelser for blandt andet hastighedsgrænser, ensretninger og vejafspærringer. Noget, som begrænser kommunerne i høj grad, mener Tim Vermund.

- Forslaget vil gøre det umuligt for os selv at bestemme, hvilke veje vi vil sætte hastigheden ned på. Det vil have en vidtgående betydning for alle kommunernes mulighed for at gøre noget ved trafik. Det er vi rigtig bekymret for.

Han kalder det et indgreb i kommunernes selvstyre og muligheder for selv at bestemme. Og han stiller sig uforstående overfor, hvis regeringen virkelig mener, at det er en god ide.

- Jeg håber virkelig, at de besinder sig, fordi det har meget meget vidtrækkende konsekvenser, hvis ikke det bliver standset.

Tim Vermund er nu bekymret for, hvordan det stiller kommunens mobilitetsplan.

Ifølge forslaget er det blandt andet veje, hvor der i gennemsnit kører 4.000 biler i døgnet, som kommunen med forslaget ikke må sænke hastigheden på. I forslaget lyder det også, at der på 88 procent af Odense Kommunes veje kører under 4.000 biler i døgnet, hvorfor de i princippet gerne må reguleres med hastighedsnedsættelser af kommunen selv.

Minister tager til genmæle

Men den køber rådmand Tim Vermund ikke. For det ikke nødvendigvis de veje, som kommunen vil lave ændringer på. Han mener, det er logik, at kommunerne bedst ved, hvor der er behov for lukning af veje, hastighedsnedsættelser og andet.

- Det er jo os, der bor her i byen, der ved noget om, hvordan trafikken påvirker vores hverdag. Det vil være meget klogere at få gennemgående trafik rundt om byen. Vi har klimaambitioner og mål for, hvordan vi skaber en grønnere by. Det er noget, de vil tage fra os.

TV 2 Fyn har foreholdt transportminister Thomas Danielsen (V) kritikken fra de to rådmænd.

- Forslaget fjerner en række bureaukrater i det offentlige, mens målet er det samme: At sikre vigtige færdselsårer holdes åbne og sikre fremkommelighed. Jeg glæder mig til at læse høringssvarene, skriver ministeren i en kommentar til TV 2 Fyn.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Fyn lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her