Letbanedirektør 'afviser fuldstændigt' politiske hensyn i kommunikation

Man kunne ikke have været tidligere ude med beskeden om, at letbanen i Odense ville blive forsinket. Det mener letbanens direktør, Mogens Hagelskær.

Det er omkring et år siden, at Odense Letbane skulle have åbnet, men onsdag kom det frem, at åbningsdatoen nu for tredje gang bliver rykket. Fra at skulle åbne omkring årsskiftet, bliver det nu i foråret 2022, at man forventer, letbanen sættes i drift. 

Beslutningen bunder blandt andet i et møde mellem Odense Letbane og den spanske entreprenør Comsa. Mødet fandt sted 17. november - dagen efter kommunalvalget. 

Og netop letbanen er blevet heftigt debatteret i løbet af kommunalvalgskampen. Oplysningen om tidsrammen har fået både Venstre og Konservative i Odense til undre sig. Men Mogens Hagelskær, der er direktør for Odense Letbane, afviser alle spekulationer om, at der skulle ligge politiske hensyn i timingen.

Især modstandere af letbanen vil jo spekulere i, om der er taget nogle politiske hensyn i forhold til kommunalvalgkampen, når det ikke har været fremme før. Hvad siger du til det?

- Det kan jeg afvise fuldstændigt. Vi er et anlægsselskab, og vi har armslængde til det politiske. Vi er ikke ansat til at lave politik, men til at lave en letbane. Og med den proces, jeg skitserer her, er jeg også sikker på, at folk forstår og kan se, at det ikke bare er noget, der sker over en formiddag. Det er noget, der er sket over en længere proces, lyder det fra direktøren i et interview med TV 2 Fyn. 

- Det var i mandags, hvor Comsa får en godkendelse fra BaneDanmark, men ikke kan efterleve betingelserne, at vi måtte sige, at nok er nok. Nu konstaterer vi det og reagerer, som vi har gjort her i dag. 

Politikere gisner

Tidligere onsdag sagde Odenses By- og Kulturrådmand, Christoffer Lilleholt (V), følgende til TV 2 Fyn.

- Det kommer som en overraskelse for mig, at det først bliver meldt ud efter kommunalvalget. Så kan man gisne om, hvad man har gemt på, og hvorfor det skal tage så lang tid, før vi får noget at vide. Det er ikke tilfredsstilende.

Også Søren Windell (K), der er medlem af økonomiudvalget, forholder sig skeptisk.

- Der er ikke noget, der indikerer, at vi skulle have en mistanke, men der er heller ikke noget, der indikerer, at vi ikke skulle have en mistanke.

Borgmester Peter Rahbæk Juel understreger, at han indtil onsdag har regnet med, at letbanen kunne komme i drift til årsskiftet. Men har forstår, at folk undrer sig. 

- Det er jeg sikker på, at mange vil spekulere i, men det må man spørge letbanen om. Jeg tror, alle vil have så klart svar så tidligt som muligt. Men jeg har gået i den klare tro, at letbanen ville åbne til årsskiftet indtil i morges, for det er det letbanen har meldt ud i de orienteringer, vi har fået, siger borgmesteren.

Elastikken blev kortere

Ifølge Mogens Hagelskær ligger der en langstrakt forhandlingsproces til grund for, at man nu melder ud, at åbningen udskydes. 

Odense Letbane holder møde med Comsa 17. november. Er det først dér, at I finder ud af, at letbanen bliver forsinket igen?

- Ja, det er korrekt. Men det er faktisk ikke bare den 17. november. Det er lidt senere. Den 17. november skal man se i en sammenhæng af en række datoer. Vi har tilbage i marts lavet en tidsplan med input fra vores entreprenør, Comsa, som ligesom sagde, at vi kunne åbne omkring årsskiftet 2021/2022. 

- I den tidsplan var der tilstrækkeligt luft eller elastik, og den er blevet klippet kortere og kortere den seneste periode. Det gjorde, at jeg allerede i september kaldte mine entreprenører til møde. Det ønskede de ikke, fordi de gerne ville have, at vi accepterede, at deres arbejder var færdige, hvilket de på ingen måde var på det tidspunkt.

Manglende 'commitment'

Ifølge direktøren er det først i oktober, at man kan acceptere Comsas betingelser, hvorefter man holder et partnermøde 3. november. 

- Til mødet vil vi gerne se et 'commitment' fra Comsa. Det betyder, at de skal stille de rigtige ressourcer til rådighed og arbejde dag og nat og i weekender. Det svarer de os ikke ordentligt på. 3. november siger jeg til mit og til Comsas team, at vi gerne vil hjælpe Comsa med at få større klarhed - også i de efterkrav, de har. Det bruger vi et par uger på, og det materiale ligger klar til mig til et møde 17. november.

- Den 17. var jeg ikke imponeret over det, der kom frem fra Comsas side. Comsa får så en godkendelse fra BaneDanmark i mandags (29. november red.), men der er nogle betingelser, som de ikke kan efterleve, og det er det, der får mig til at sige, nu er nok nok. Nu er vi nødt til at være eksplicitte på, at vi ikke kan holde presset på Comsa med forhandlingspositionen, som ellers har været en grund til, at vi har kommunikeret eksternt, og nu er vi nødt til at melde vores bestyrelse og efterfølgende ejer og bidrags om, at vi desværre ikke kan åbne omkring nytåret, men at vi ser grund til, at det først bliver i foråret 2022. 

Fyens Stiftstidende har jo skrevet om, at letbanen ville blive yderligere forsinket siden starten af oktober. Du har hele tiden fastholdt, at den ville åbne til årsskiftet. Hvorfor det, når nu andre godt vidste, at det ikke ville ske? 

- Stiftstidendes artikler er baseret på anonyme kilder, og der vil jeg sige, at de anonyme kilder vil jeg på ingen måde læne mig op ad. Jeg har haft indsigt i de her planer, og selvfølgelig har de været pressede til sidst. Den buffer, vi lagde ind i marts, ved den seneste forsinkelse er blevet klippet stille og roligt af undervejs, men det har stadigvæk været muligt. Med den indsigt, jeg har, så er det nu, at det ikke længere er realistisk, så derfor melder vi ud.

- Samtidig har det i offentlig kommunikation været et hensyn fra vores side, at der var det maksimale pres på Comsa både på det kommercielle og for at de skulle rubbe neglene. 

Tidsplanen skrider


Så du har haft et reelt begrundet håb om, at det blev ved årsskiftet gennem hele perioden?

- Med det rigtige 'commitment' ville det kunne lade sig gøre. Det betyder også at sætte flere teams på, end hvad Comsa har efterlevet. Det har vist sig gennem en langvarig forhandlingsproces, at jeg mangler simpelthen den 'commitment' fra Comsa. 

Transportministeren siger i dag, at det er letbaneselskabets ansvar at sikre, at de sikkerhedskrav, som BaneDanmark stiller, bliver overholdt - herunder også, at tidsplanen overholdes. Uanset at det er Comsa, der ikke kan opfylde tidskravet, så ligger ansvaret hos jer. Hvad får det af konsekvenser?

 - Vi har en kontrakt med Comsa og i den kontrakt er det dem, der er forpligtede til at opnå en sikkerhedsgodkendelse. I den skal de kunne sætte strøm på deres anlæg - også over mod en grænseflade, der hedder BaneDanmark. Det er Comsa, vi kigger på her og siger, I har ikke opfyldt det endnu. I arbejder på det. BaneDanmark og Odense Letbane vil hjælpe jer alt det, vi kan, og det er det, vi gør. 

I har rejst krav over for Comsa, og de har rejst krav over for jer. Hvor sikre kan I være på, at letbanen ikke bliver meget dyrere, end den er nu?

- Med den vurdering, der ligger nu, og vores advokaters vurdering af forhandlingsprocessen over den seneste periode, så er det vores klare vurdering, at vi kan holde os inden for budgettet inklusive de reserver, der er til rådighed. 



Se hele interviewet med Odense Letbanes direktør Mogens Hagelskær. Fotograf: Redigering: