Rådmand kritiseres for forslag om 40 km/t-zone: - Det er ikke for at genere nogen

Klima- og miljørådmand Tim Vermunds forslag om en 40 km/t-zone i Odense bymidte bliver mødt af stor kritik fra flere fynboer.

Søndag foreslog klima- og miljørådmand i Odense Kommune, Tim Vermund (S), at fartgrænsen sættes ned til 40 kilometer i timen inden for Ring 2.

Allerede inden forslaget er taget op i Klima- og Miljøudvalget er det dog blevet mødt af kritik.

- Odense er kun for dem, der bor der efterhånden, men så kan Odense have sig selv, skriver Anja Eggertsen på Facebook.

- Har det ikke altid været cyklisternes by i Odense midtby? Det gør bare, at jeg kører til butikkerne udenfor bymidten. Så det hidser jeg mig ikke op over, men tænker, at byen stille og roligt vil dø, skriver Jeanette Føns. 

Samtidig spørger Kirsten Lindholm Tim Vermund, om politikerne pønser på at gøre livet svært for de forretningsdrivende. 

- Jeg tror, at en del af de pengestærke, I gerne vil have til byen dropper Odense. Er I ude på at ødelægge handlen i Odense?

Færre biler kræver bedre offentlig transport

Klima- og miljørådmanden er dog ikke enig i, at færre biler i midtbyen får konsekvenser for butikslivet. 

- Jeg kan slet ikke genkende, at vi ødelægger bymidten. Jeg synes, at Odense nu er fyldt med meget mere liv og tiltag end for ti år siden, fortæller Tim Vermund.

- Det er ikke for at genere nogen, men fordi det er vigtigt, at vi får kigget på CO2-niveauet, siger han.

Odenseaneren Mette Marie Lind Nielsen er enig.

- Mængden af biler i Odense centrum er al for voldsom og gør livet svært for andre trafikanter. Bymidten mister også oplevelsesværdi på grund af biltrafikken, skriver hun i debatten på Facebook.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når færre bilister skal køre ind til Odense, anerkender rådmanden dog, at det kræver bedre offentlig transport - både inde i centrum og ude i oplandet.

- Vores ældre og gangbesværede skal også have gode alternativer, så vi skal samtidig kigge på offentlig transport. Hvis man vil have flere ud af bilerne, kræver det flere afgange og vognbaner kun til busser, fortæller Tim Vermund.

Forslaget om 40 km/t-zone gælder inden for et cirka 23 kvadratkilometer stort område af Odense.

Oversigt

    Oversigt