Udsatte borgere oplever nedladende sprog: - Det er som om, man har begået kriminalitet

Tonen er for hård i de skriftlige henvendelser fra Odense Kommune, mener Mads Harbo Jensen, der er kontanthjælpsmodtager.

Mads Harbo Jensen fra Odense er kontanthjælpsmodtager og klar til at komme i job igen. Men han oplever ofte en så nedladende tone fra kommunen, at det ikke altid er så let at komme ud på arbejdsmarkedet igen.

Særligt i pjecerne fra  Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering oplever han, at der bliver talt ned til de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.

- Jeg tænker, at det er negativt og anklagende. Som om man har begået kriminalitet, siger Mads Harbo Jensen.

Derfor vil Enhedslisten i Odense Kommune tage emnet om kommunikation mellem kommune og boger op i Beskæftigelses- og Socialudvalget.

- Det er meget vigtigt, hvordan vi som kommune kommunikerer, og især hvad angår grupper, som er i de her udsatte livssituationer, siger byrådsmedlem for Enhedslisten, Reza Javid.

Mistillid skaber ikke samarbejde

Mads Harbo Jensen er uddannet pædagog, og han er frustreret over den måde, man bliver behandlet på, når kommunen henvender sig - særligt på skrift.

quote Det er ikke konstruktivt, det skaber mistillid, og så er det svært at samarbejde

Mads Harbo Jensen, jobsøgende

- De skriftlige henvendelser er de værste, for der kan man jo ikke svare for sig. Normalt ville jeg bede om, at folk taler ordentligt til mig, når de sidder overfor mig, siger han.

Både Mads Harbo Jensen, der er medlem af Enhedslisten, og Reza Javid mener, at der skal ligge et andet fokus i pjecerne.

- God kommunikation er utrolig vigtig i mange sammenhænge, men især for de mere sårbare borgere. For vi skal rumme deres pligter, men også deres rettigheder. Der skal ikke kun stå: du skal, du skal og du skal, for det er ikke samarbejdsfremmende.

- Det er ikke konstruktivt, det skaber mistillid, og så er det svært at samarbejde, siger Mads Harbo Jensen.

Inkludér de udsatte

Ifølge Reza Javid er det vigtigt, at kontanthjælpsmodtagerne oplyses om de pligter, man har, men det er også vigtigt, at man hører mulighederne.

Reza Javid, der er byrådsmedlem for Enhedslisten, mener at man bør lave en fokusgruppe af de udsatte borgere og forbedre tonen i pjecerne.
Reza Javid, der er byrådsmedlem for Enhedslisten, mener at man bør lave en fokusgruppe af de udsatte borgere og forbedre tonen i pjecerne.

- Hele formålet er at støtte de her mennesker i at komme videre i udviklingen, men i stedet bliver de udsat for stempling og stigmatisering.

Mads Harbo Jensen er enig i, at der skal være et langt større fokus på mulighederne som kontanthjælpsmodtager.

- Nu er jeg jo måske en af de mere ressourcestærke i systemet, hvordan er det så for én med færre ressourcer? siger han.

Derfor håber Reza Javid, at der kan laves fokusgrupper bestående af de udsatte borgere, der modtager de omtalte pjecer, så de kan komme med input til en forbedring.

- Det kunne være godt, hvis man inddrager målgruppen i kommunikationen. Præsenterer dem for pjecerne og høre, hvordan de virker for målgruppen, understreger han.

Oversigt

    Oversigt