Fynske medier skal arbejde tættere sammen

De fynske medier skal arbejde tættere sammen med helt konkrete projekter, som styrker mediedækningen på Fyn.

De fynske medier, Fyns Amts Avis, Fyens Stiftstidende og TV 2 Fyn skal arbejde endnu tættere sammen i fremtiden. Det skal de for at skabe bedre regional journalistik på Fyn for at styrke demokratiet og til glæde for brugerne. 

- På Fyn har vi haft succes med  alt muligt samarbejde. Vi har lavet events sammen. Vi har lavet gode historier, når vi har fundet de rigtige historier. Det vil vi gerne have mere af, og nu går vi ud fra fra ledelserne i virksomhederne og støtter op om, at det er den vej, vi gerne vil have, at det skal gå, siger Jesper Rosener, der er administrerende direktør hos Jysk Fynske Medier.

Han bliver bakket op af Peter Zinck, der er formand for TV 2 Fyns bestyrelse, og som også mener, at de regionale medier vil stå styrket på baggrund af det nye samarbejde. 

- Der er faktisk ikke så meget regional journalistik tilbage i Danmark, og derfor har vi brug for, at vi går sammen med dem, der er aktører. Vi går sammen om for eksempel at dele vores ting fra store begivenheder, for eksempel de valgfolkemøder, som vi arrangerer sammen i forbindelse med kommunalvalget, siger Peter Zinck.

I det nye tættere mediesamarbejde indgår også Nordjyske Medier og TV 2 Nord. Og det er ifølge Peter Zinck vigtigt, at medierne arbejder sammen.

- Ved at gøre det her styrker vi kvaliteten af journalistikken, fordi det vil løfte de etablerede medier. Og det er rigtig vigtigt i en tid, hvor disse platforme (techgiganter som Facebook, Instagram og andre sociale medier, red.) får større og større magt, siger Peter Zinck. 

Medierne anerkender hinandens forskelle og styrker

De private mediehuse anerkender samtidig TV 2-regionens behov for at nå længst muligt ud med sit indhold til flest mulige danskere. Dette er helt harmonisk med de forskellige mediehuses kerneopgaver. I første omgang vil samarbejdet dreje sig om fire områder: Et øget fokus på regional, undersøgende journalistik. Tættere dæk-ning af større begivenheder. Bedre udnyttelse af allerede produceret indhold.

Som det fjerde punkt vil husene tage initiativ til en konference for den danske mediebranche. Ambitionen er at undersøge, hvordan branchen kan mødes om nogle fælles, grundlæggende visioner for dansk journalistik i fremtiden også her til gavn for brugerne og demokratiet.

Næste skridt for de fire regionale medier er hen over de kommende måneder at samle redaktionelle med-arbejdere på tværs med det formål at konkretisere planerne yderligere. Allerede i løbet af efteråret vil de nordjyske og fynske medieforbrugere få de første resultater af det nye samarbejde at se. 

Ingen fare for ensretning

Selvom samarbejdet mellem medierne bliver tættere, så vil der stadig være forskel på journalistikken. Det understreger både direktøren for Jysk Fynske Medier og TV 2 Fyns bestyrelsesformand.

- Det er jo meget vigtigt at sige, at vi er uafhængige mediehuse, og det er vi også i fremtiden. Vi står meget stærkere, når vi står sammen, og mediehusene står på samme grundlag, hvor vi med vores nyhedsformidling støtter op om demokratiet og omkring borgerne, siger Jesper Rosener. 

- Med mit kendskab til journalister og chefredaktører, så vil de her muligheder, ikke betyde, at de skriver det samme eller agerer på samme måde. Konkurrencen dem imellem vil fortsat være ligeså hård, og det er en styrke. Det er en styrke for mangfoldigheden. Men det er selvfølgelig også en fordel, at man laver en store fælles begivenheder sammen, siger Peter Zinck.