Der skal flere supercykelstier til: - Trygheden for cyklister mangler

Cykelstier skal forbedres, så cyklister kan føle sig mere trygge. Det vil skabe flere cyklister tror både formand for Dansk Cyklist Forbund i Odense og byrådspolitiker i Kerteminde. Og med et salg af elcykler, der snart overhaler almindelige cykler, så vil de fynske cyklister formentlig også begynde at cykle længere.

Der er gang i salget af cykler hos Nyborg Cykler for tiden. Og der er særlig fart på salget af elcykler, der er tæt på at overhale salget af almindelige cykler.

Men det halter bagefter med sikre cykelveje. 

- Vi har mange turister, der kommer ind her, og dem kan vi ikke anbefale at cykle ad landevejen. For det er alt for farligt at køre der, siger cykelhandleren Nicolaj Paludan Rasmussen og fortsætter: 

- Svendborg landevej er dybest set umulig at cykle på.

Tryghed skaber flere cyklister

Hvis det står til formanden for Dansk Cyklist Forbund i Odense, så skal der også oprettes flere trygge cykelstier langs vejene. 

- Når man kommer udenfor det bynære område, så mangler trygheden for cyklisterne rigtig meget, siger Jens Henriksen. 

Han peger på Nyborgvejen mellem Odense og Nyborg. Her er der dårligt asfalteret og store lastbiler, som kan afskrække nogle fra at hoppe på jernhesten. 

- Vi ved fra undersøgelser, at noget af det, som gør, at man har lyst til at cykle, det er, at man føler en tryghed ved at cykle. Og tryghed, det er ikke det, der er herude, siger Jens Henriksen.

Han mener, der skal bygges flere supercykelstier med det samme.

- Det er godt for Co2-udledningen, og så er det også bevist, at for hver kørte cykelkilometer, så sparer det otte kroner i sundhedsvæsenet, fordi folk får motion, siger Jens Henriksen. 

Andre prioriteter

Godt nok er der cykelsti fra Nyborg til Birkende lige uden for Langeskov, men de sidste små ti kilometer igennem Kerteminde Kommune til Odense er der blot en ujævn og hullet cykelstribe.

Det er ikke helt godt nok, hvis man spørger Jesper Hempler (SF) fra Kerteminde byråd.

- Den vej er jo egentlig ikke egnet specielt godt til cykler lige nu. Så det må jeg sige, det er ikke godt nok, siger Jesper Hempler. 

Han forklarer, at som politiker i byrådet, så har de valgt at prioritere børns skoleveje i stedet.

Supercykelstier stadig på dagsordenen

Indtil amternes nedlæggelse i 2007 havde Fyns Amt en cykelsti mellem Nyborg og Odense med på ønskelisten.

Og i 2015 lavede de fynske borgmestre en strategi for supercykelstier mellem de større fynske byer.

- Det er jo egentlig en fornuftig tanke, især nu med elcyklerne, hvor vi må formode, at folk er villige til at køre længere, siger Jesper Hempler. 

Til spørgsmålet, om staten skal hjælpe kommunerne, er Jesper Hemler helt klar i mælet.

- Det vil hjælpe rigtig meget, hvis staten vil give et tilskud. Et tilskud på 50 procent vil hjælpe kommunerne rigtig meget, siger han. 

Hans realistiske bud på, hvornår der rent faktisk bliver etableret en supercykelsti på Kerteminde siden, er, at det vil være indenfor næste byrådsperiode.

Oversigt

    Oversigt