Grøn omstilling: Se hvor mange elbiler din kommune har

Den grønne omstilling i de fynske kommuner halter bagefter - i hvert fald når man ser på antallet af elbiler på Fyn sammenlignet med landets resterende kommuner.

Når kommunalt ansatte på Fyn kører ud til borgerne i deres respektive kommuner, er det kun i hvert 30.  tilfælde, at den ansatte kører ud i en bil, der kører på el. 

quote Vi har afsat penge til en udskiftning af bilparken, men hvad der helt præcist er den rigtige løsning, har vi ikke skrevet ind

Kasper Ejsing Olesen, borgmester, Kerteminde Kommune

Står det til regeringen, så skal det tal laves om. Som en del af regeringens målsætning om at bringe danske drivhusgasudledninger ned med 70 procent inden 2030, har regeringen nemlig opfordret landets kommuner til at udskifte den kommunale bilflåde med elbiler.

Men trods regeringens grønne ambitioner, ser virkeligheden altså noget anderledes ud i de fynske kommuner.

På kortet herunder kan du klikke rundt og at se, hvordan bilerne i de fynske kommune fordeler sig mellem benzin, diesel, el og plugin-hybrid:

Viljen til omstilling er til stede

TV 2 Fyn har foretaget en rundspørge blandt de ti kommuner i det fynske område, for at få en status på, hvor langt de er med omstillingen til elbiler. 

Fyn sammenlignet med resten af landet

 

Her svarede samtlige kommuner, at viljen til omstilling bestemt er til stede, men det skal både give praktisk og økonomisk mening, før de kommunale bilflåder kommer til at trille afsted udelukkende på el.

- Sidste gang bilflåden var i udbud, fik vi et bud ind på el, men på grund af så få ladestandere i kommunen, kunne det ikke praktisk lade sig gøre med el-løsningen, siger borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager (S).

Kerteminde Kommunes ambitioner er ligesom de resterende fynske kommuners grønne, men når kommunens 140 kommunale biler skal udskiftes til foråret, så går de efter at indkøbe benzin- og hybridbiler. 

Kertemindes borgmester Kasper Eising Olesen (S) mener nemlig ikke, at elbiler nødvendigvis er det eneste rigtige bud på en CO2-reduktion. 

- Vi har afsat penge til en udskiftning af bilparken, men hvad der helt præcist er den rigtige løsning, har vi ikke skrevet ind, siger Kasper Eising Olesen til TV 2 Fyn.

Bruger rækkevidde som undskyldning

I toppen af den fynske liste ligger Odense Kommune med 16 procent elbiler. Men sammenligner man Odense Kommune med resten af landet, så ligger Odense et stykke nede ad listen. 

Forrest i feltet ligger nemlig Samsø Kommune med 57,5 procent elbiler, efterfulgt af Furesø Kommune med 45,5 procent og Albertslund Kommune med 37,4 procent.

På listen over landets kommuner kommer Odense dermed ind på en 11. plads. Den næstbedste fynske kommune er Ærø med 4,5 procent elbiler, men sammenlignet med resten af landets kommuner, ligger Ærø helt nede på en 30. plads.

Herunder kan du se den den gennemsnitlige fordeling af kommunale benzin-, dielsel-, plugind-hybrid-, el-, gas-, og brintbiler i hele landet:

De fynske kommuner bruger særligt ét argument, når de skal redegøre for, hvorfor der ikke er flere kommunale biler, som kører på el: elbiler har en kort rækkevidde. 

Men spørger man transportminister Benny Engelbrecht (S), er det vigtigt, at kommunerne melder sig på banen.

- Jeg håber, at flere fynske kommuner melder sig på den grønne vogn, og at de gør det ganske snart, så vi kan få bredt den grønne omstilling ud til hele landet , siger han til TV 2 Fyn. 

Status i de ti fynske kommuner