I det fynske folks tjeneste

Grøn omstilling: Se hvor mange elbiler din kommune har

Den grønne omstilling i de fynske kommuner halter bagefter - i hvert fald når man ser på antallet af elbiler på Fyn sammenlignet med landets resterende kommuner.

De ti kommuner på Fyn halter efter de resterende kommuner i landet målt på antallet af elbiler i kommunens bilflåder. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Når kommunalt ansatte på Fyn kører ud til borgerne i deres respektive kommuner, er det kun i hvert 30.  tilfælde, at den ansatte kører ud i en bil, der kører på el. 

Vi har afsat penge til en udskiftning af bilparken, men hvad der helt præcist er den rigtige løsning, har vi ikke skrevet ind

Kasper Ejsing Olesen, borgmester, Kerteminde Kommune

Står det til regeringen, så skal det tal laves om. Som en del af regeringens målsætning om at bringe danske drivhusgasudledninger ned med 70 procent inden 2030, har regeringen nemlig opfordret landets kommuner til at udskifte den kommunale bilflåde med elbiler.

Men trods regeringens grønne ambitioner, ser virkeligheden altså noget anderledes ud i de fynske kommuner.

Læs også Langt til ladestandere: Landområder er ikke strømførende

På kortet herunder kan du klikke rundt og at se, hvordan bilerne i de fynske kommune fordeler sig mellem benzin, diesel, el og plugin-hybrid:

Viljen til omstilling er til stede

TV 2 Fyn har foretaget en rundspørge blandt de ti kommuner i det fynske område, for at få en status på, hvor langt de er med omstillingen til elbiler. 

Fyn sammenlignet med resten af landet

De ti kommuner på Fyn er generelt bagud sammenlignet med landets øvrige kommuner, når man ser på antallet af kommunale biler, der kører på el. 

 

Det er gennemsnitligt hver 30. kommunale bil på Fyn, som kører på el. 

På landsplan er det genemsnitligt hver 16. bil, som kører på el.

 

Ser man på summen af alle landets kommuners elbiler, udgør de 5,4 procent af det samlede antal kommunale biler. Kun én kommune på Fyn ligger over landsgennemsnittet.

 

TV 2 Fyn har i forbindelse med opgørelsen over antallet af elbiler i landets kommuner foretaget en rundspørge blandt Fyns ti kommuner. Alle ti kommuner har viljen til at udskifte benzin- og dieselbiler med elbiler, men kommunerne fremhæver i den forbindelse, at det både skal give praktisk og økonomisk mening. 

 

Kilde: De Danske Bilimportører

Se mere

 

Her svarede samtlige kommuner, at viljen til omstilling bestemt er til stede, men det skal både give praktisk og økonomisk mening, før de kommunale bilflåder kommer til at trille afsted udelukkende på el.

- Sidste gang bilflåden var i udbud, fik vi et bud ind på el, men på grund af så få ladestandere i kommunen, kunne det ikke praktisk lade sig gøre med el-løsningen, siger borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager (S).

Kerteminde Kommunes ambitioner er ligesom de resterende fynske kommuners grønne, men når kommunens 140 kommunale biler skal udskiftes til foråret, så går de efter at indkøbe benzin- og hybridbiler. 

Læs også Klimakommune siger nej til elbiler: - Vi skal undgå fantasiprojekter

Kertemindes borgmester Kasper Eising Olesen (S) mener nemlig ikke, at elbiler nødvendigvis er det eneste rigtige bud på en CO2-reduktion. 

- Vi har afsat penge til en udskiftning af bilparken, men hvad der helt præcist er den rigtige løsning, har vi ikke skrevet ind, siger Kasper Eising Olesen til TV 2 Fyn.

Bruger rækkevidde som undskyldning

I toppen af den fynske liste ligger Odense Kommune med 16 procent elbiler. Men sammenligner man Odense Kommune med resten af landet, så ligger Odense et stykke nede ad listen. 

Forrest i feltet ligger nemlig Samsø Kommune med 57,5 procent elbiler, efterfulgt af Furesø Kommune med 45,5 procent og Albertslund Kommune med 37,4 procent.

Læs også Billigere elbiler og flere af dem: - Folk skal flyttes, så de har tiltro til elbiler

På listen over landets kommuner kommer Odense dermed ind på en 11. plads. Den næstbedste fynske kommune er Ærø med 4,5 procent elbiler, men sammenlignet med resten af landets kommuner, ligger Ærø helt nede på en 30. plads.

Herunder kan du se den den gennemsnitlige fordeling af kommunale benzin-, dielsel-, plugind-hybrid-, el-, gas-, og brintbiler i hele landet:

De fynske kommuner bruger særligt ét argument, når de skal redegøre for, hvorfor der ikke er flere kommunale biler, som kører på el: elbiler har en kort rækkevidde. 

Men spørger man transportminister Benny Engelbrecht (S), er det vigtigt, at kommunerne melder sig på banen.

- Jeg håber, at flere fynske kommuner melder sig på den grønne vogn, og at de gør det ganske snart, så vi kan få bredt den grønne omstilling ud til hele landet , siger han til TV 2 Fyn. 

Status i de ti fynske kommuner

Middelfart Kommune

I Middelfart Kommune er den grønne omstilling med i deres overvejelser, når der skal købes nye køretøjer. Til spørgsmålet om, hvordan kommunen håndterer omstillingen til elbiler, svarer Anders Drostrup, der er køretøjsansvarlig: 

 

- Hver eneste gang, vi skal anskaffe nye køretøjer, ser vi på, om elbiler eller elkøretøjer kan løse det behov, vi har.

 

Svendborg Kommune

Svendborg Kommune har indført krav om, at elbiler skal afløse udkørte biler. 

 

- Politikken hos os er, at når køretøjer skal skiftes ud, så er det et krav, at køretøjet afløses af et, der kører på el, siger borgmester Bo Hansen (S).

 

Faaborg-Midtfyn Kommune

Ambitionerne i Faaborg-Midtfyn Kommune er, at bilerne i kommunen på et tidspunkt skal køre på el. Det er dog ikke muligt i øjeblikket. 

 

- Vi skal have el ind på et tidspunkt, men det kræver en langt bedre infrastruktur, før vi kan rulle el fuldt ud i kommunen, siger borgmester Hans Stavnsager (S).

 

Ærø Kommune

I Ærø Kommune er der lagt en klar plan for, hvornår køretøjerne skal udskiftes til el, og det ser ud til, at kommunen kører fuldt ud på el om cirka fire år. 

 

- Vi forventer, at halvdelen af køretøjerne skiftes til el til næste år. Den sidste halvdel vil blive udskiftet over de kommende tre til fire år, siger kommunaldirektør Allan Krogh Flintenborg. 

 

Langeland Kommune

På Langeland er borgmesteren også klar til en grøn omstilling. 

 

- I forbindelse med at vi udskifter vores biler, så skifter vi til grønt alternativ, siger borgmester Tonni Hansen (SF).

 

Nyborg Kommune

Nyborg Kommune peger ligesom Faaborg-Midtfyn Kommune på infrastrukturen. En grøn omstilling kræver en bedre infrastruktur, hvis man spørger vicekommunaldirketøren i Nyborg Kommune, Søren Møllegaard. 

 

- Vi kommer ikke til at skifte alle vores biler ud med det samme, bare fordi det skal være grønnere køretøjer. Der mangler en ordentlig infrastruktur, før vi kan skifte alle vore køretøjer ud, siger Søren Møllegaard.

 

Nordfyns Kommune

I Nordfyns Kommune handler den grønne omstilling om at nedbringe CO2-udslippet mere end det bare handler om at få elbiler. 

 

- Den grønne omstilling hos os kommer til at foregå ved en udskiftning af de køretøjer, vi har. Det skal jo handle om at nedbringe CO2-udslippet, og ikke bare om at tage elbiler som en selvfølgelig løsning, siger Henrik Boesen, der er direktør for Teknik, Ervherv og Kultur i Nordfyns Kommune. 

 

Kerteminde Kommune

I Kerteminde Kommune går borgmesteren efter en mere grøn løsning, men for ham er elbiler heller ikke den selvfølgelige løsning. 

 

- Vi har afsat penge til en udskiftning af bilpakken, men hvad der helt præcist er den rigtige løsning, har vi ikke skrevet ind, siger Kasper Ejsing Olesen (S).

 

Assens Kommune

Assens Kommune vil arbejde med løbende at få flere elbiler. Det sker, når kommunens bilflåde skal i udbud. 

 

- Vi vil se på muligheden for at anskaffe flest mulige elbiler som en del af det arbejde, der foregår under udbuddet af kommunens bilflåde, siger økonomi- og lønchef Morten Bjørn Bentsen. 

 

Odense Kommune

Odense Kommune er endnu ikke vendt tilbage på TV 2 Fyns henvendelse.

Se mere