Mandag klokken 18.00 blev de første eksemplarer af Lars Høgh-trøje frigivet til salg til OB's fans.
Den såkaldte legendetrøje hylder den afdøde målmand også kendt som "Mr. OB". Han spillede 817 førsteholdskampe i målet for fodboldklubben. I december gik han bort efter kræftsygdom.
Klubbens fans har gennem OB's app fået adgang til trøjen 16 timer før, at den bliver tilgængelig for alle.
Skiftende beløb til velgørenhed
Der var allerede megen snak om trøjen, inden den blev sat til salg. Det skyldes blandt andet størrelsen på det beløb, som klubben ville give videre til bekæmpelse og forskning i kræft i bugspytkirtlen.
Ifølge OB koster legendetrøjen 599 kroner, og i første omgang blev det meldt ud, at der for hver solgte trøje ville gå100 kroner gå ubeskåret til kræftforskningen.
Men efter kritik fra Lars Høghs efterladte, sadlede OB om. Onsdag meddelte Odense Boldklub i stedet, at al overskuddet fra salget vil gå ubeskåret til kræftforskning.
- Vi er kede af den modtagelse, nyheden fik, og derfor har vi besluttet, at hele overskuddet fra trøjesalget går ubeskåret til kræftforskning, skrev Odense Boldklub på hjemmesiden.
Begrænset antal
Det officielle trøjesalg starter tirsdag den 22. februar klokken 10. Der vil derimod også være mulighed for at få fat i trøjen til hyldestkampen mellem OB og FC Midtjylland på søndag, 27. februar.
Legendetrøjen er blevet skabt i samarbejde mellem OB, fans og det danske sports- og modetøjsfirma Hummel, skriver Odense Boldklub i en pressemeddelse.
Den særlige trøje er en såkaldt limited edition, og den sælges ifølge OB derfor kun i et begrænset antal.
Trøjen er blevet til i samarbejde med NU Festival, som Lars Høgh sidste år var med til at starte sammen med musikeren Michael Falch.
OB's kommercielle direktør har ikke ønsket at stille op til interview med TV 2 Fyn.