Butikker melder sig ud af cityforening i protest efter tv-interview
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Flere medlemmer af City Odense er så utilfredse med direktør Peter Bøgholms udtalelser om mobilitetsplanen, at de enten har meldt sig ud eller overvejer at melde sig ud af foreningen.
På få dage er medlemstallet i Odense City skrumpet ind.
Mindst to af de i alt 198 butikker, hoteller og virksomheder i landets tredjestørste by er så utilfredse med city-direktør Peter Bøgholms nylige udtalelser om kommunens store mobilitetsplan, der skal reducere CO2-udledningen i byen med 100.000 tons inden 2030 alene fra trafikken, at de har valgt at melde sig ud.
Planen, der blev præsenteret for to uger siden af et flertal i byrådet, betyder, at hastigheden bliver sat ned til maksimalt 30 km/t på veje indenfor Ring 2, og der bliver lavet forsøg med såkaldte trafikøer, som medfører ensretning og spærring af veje.
Overblik: Det betyder Odenses nye trafikplan for dig
Færre hastighedsnedsættelser, mere fokus på bybusser og så vil Gent-modellen komme i spil i Odense. Få overblikket over, hvordan den nye trafikaftale er forskellig fra den gamle.
Det bliver - fortsat - mere besværligt at køre bil i Odense og nemmere at være cyklist, fodgænger eller buspassager.
Odense har fået en ny Grøn Mobilitetsplan. Den gamle, der blev vedtaget af alle partier i byrådet i sommer, smuldrede efter stort drama.
Sent onsdag aften blev Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Moderaterne og løsgænger Andreas Møller enige om den nye trafikaftale for Odense. De borgerlige partier er ikke længere med i aftalen.
Trafikplanen vil - ligesom den gamle - få stor betydning for udviklingen af trafikken i Odense. Hastighedsgrænserne på byens veje vil blive sat ned mange steder, veje vil blive lukket eller ensrettet, og det vil generelt blive mere besværligt at køre i bil i byen.
Herunder kan du få overblikket over, hvad den nye aftale indeholder, og hvordan den adskiller sig fra gamle trafikplan.
Det betyder Odenses nye trafikplan for dig
Færre hastighedsnedsættelser
I den nye trafikplan er der færre hastighedsnedsættelser end i den oprindelige. Den forventede reduktion er sænket fra 30.000 ton til 17.000 ton.
Fartgrænserne vil blive sænket til 30 kilometer i timen på hele vejnettet inden for Ring 2. Hastighedsnedsættelserne på selve ringvejen bliver dog droppet.
Det er heller ikke længere planen, at hastigheden på de største indfaldsveje og trafikveje skal sænkes med 20 kilometer i timen.
Til gengæld vil hastigheden på udvalgte støjplagede veje uden for Ring 2 blive sænket til 40 kilometer i timen. Det gælder eksempelvis Hjallesevej og Læssøegade.
Uden for Ring 2 udpeges to lokalområder, hvor hastigheden sænkes til maksimum 30 kilometer i timen. Det kunne blive i Sanderum-Dalum-området eller ved Fuglebakkekvarteret i Tarup.
Hvad med Fynske Motorvej?
Det er stadig en del af aftalen, at hastigheden på Fynske Motorvej skal sættes ned til 90 kilometer i timen, selv om det ikke er noget, kommunen kan bestemme, og regeringen i sommer afviste at nedsætte hastigheden på motorvejen syd om Odense.
Hvis motorvejshastigheden ikke kan reduceres, fremgår det af den nye aftale, at forligspartierne vil afsøge andre muligheder. Her er håbet, at staten vil hjælpe kommunen, da den mener, det er statens ansvar.
Nye busgader og bussluser
I den nye aftale er der fortsat planer om, at der skal investeres i den kollektive trafik, heriblandt byens busser.
Det nye er, at der skal etableres såkaldte busgader og bussluser, hvor det tidligere kun skulle gøres lettere for busser at komme frem via busbaner.
På Søndre Boulevard vil de eksisterede fire spor blive ændret til to spor for biltrafik og to spor til busser.
Forventet reduktion: 9.000 ton
Flere klimavenlige områder og Gent-modellen
I den nye trafikplan er der mere fokus på klimavenlige områder end den oprindelige. Den forventede reduktion er hævet fra 20.000 ton til 33.000 ton per år.
Her er det den såkaldte Gent-model, der kommer i spil. Den var ikke med i den oprindelige aftale. Her vil nogle byområder blive fredeliggjort - ligesom i den belgiske by Gent - i såkaldte mobilitetszoner. Det er et byområde, som lukkes af for gennemkørende biltrafik.
Det vil gøre det mere besværligt for bilister, men til gengæld noget nemmere for cyklister og fodgængere, og gadebilledet bliver grønnere og mere tilgængeligt for det lokale byliv.
Det kan for eksempel komme til at ske i Skibhuskvarteret med en ensretning af Skibhusvej, hastighedsnedsættelser, vejlukninger og reducering af kantstensparkering på Skibhusvej.
Det vil også ske i en endnu unavngiven bydel.
Mere fokus på elbiler og parkering
I den nye aftale er der stort set ikke ændret ved planerne fra den oprindelige aftale om at øge fokus på elektrificering af bilerne i Odense.
Ambitionen er, at minimum 40 procent af bilerne i 2030 skal være elbiler.
Der skal etableres flere parkeringspladser til elbiler og laves flere ladestandere.
Det vil give en forventet reduktion på 21.000 ton om året.
Samkørsel og delebiler
Der er ikke ændret ved planerne fra den oprindelige aftale om at øge fokus på samkørsel og delebiler.
Det skal give en forventet reduktion på 10.000 ton per år.
Det gælder blandt andet, at der skal reserveres gratis parkeringspladser til delebiler ved alle kommunale parkeringsanlæg og trafikknudepunkter.
Odense Byråd vil samlet set reducere med 100.000 ton CO2 i 2030.
Der er ikke nogen planer i den nye aftale om, at der skal etableres nulemissionszoner i Odense. I sådan nogle zoner vil det ikke være tilladt for benzin- og dieselbiler at køre ind i.
Hele byrådet var 9. juni enige om den første aftale, men allerede få dage efter vaklede fundamentet.
Peter Bøgholm udtalte i sidste uge til TV 2 Fyn, at han ikke så problemer i den nye mobilitetsplan.
- Der er blevet malet et billede af, at det bliver besværligt at komme ind til bymidten. Men det tyder intet på. Tvært imod tyder det på, at det bliver lige så nemt som hidtil at komme herind, sagde Peter Bøgholm.
Siden sendte han en mail ud til sine medlemmer, hvor han fortæller, at han føler sig misforstået i interviewet.
Men mindst to af byens butikker har nu taget konsekvensen for direktørens udtalelser. Og mindst én overvejer at melde sig ud.
Emil Rasoulinia er restauratør og indehaver af Froggys Café i Odense. Han er bekymret for, at den nye mobilitetsplan vil medføre færre gæster i bymidten, og derfor er han uenig med Peter Bøgholm i mobilitetsplanens betydning for handelslivet i centrum.
- Jeg overvejer kraftigt at melde mig ud af foreningen i protest, siger Emil Rasoulinia.
Han mener, at Peter Bøgholm ikke taler medlemmernes sag.
- Jeg har generelt været glad for at være medlem af cityforeningen, men med de udtalelser, der har været de sidste par dage, så er jeg bekymret for, om der bliver talt for vores synspunkter, eller det er personlige synspunkter, siger Emil Rasoulinia.
- Derfor har jeg gjort mig nogle overvejelser, og hvis det er de tanker, og den baggrund, der ligger bag, så har jeg ikke lyst til at være medlem af cityforeningen, fortsætter han.
Emil Rasoulinia frygter, at mobilitetsplanen vil gøre det mere besværligt at komme ind til byen, og at det vil betyde færre besøgende i bymidten.
- Vi har haft rigeligt med udfordringer i centrum. Specielt efter syv år med vejarbejde på grund af letbanen, som har gjort det besværligt for folk at komme ind til byen, siger han.
Ud over at reducere CO2-udledningen, skal mobilitetsplanen også give 25 procent flere besøgende i bymidten i 2030 blandt andet ved at forbedre adgangen for cyklister og kollektiv transport. Emil Rasoulinia tror dog ikke på, at det kommer til at ske.
- Det er ikke fordi, politikerne mener noget ondt, men jeg tror, at vi også skal se de med andre briller og lytte til de erhvervsdrivende. Det er os, der bor inde i byen. Det er os, der kan mærke det, og det er os, der skal betale huslejen, siger han.
Mere kritik af trafikplan: Restauratørforening er bekymret
Restauratørforeningen af 1883, som er foreningen for restauranter, barer, caféer og hoteller i Odense, melder sig nu ind i den ophedede debat om den nye mobilitetsplan. En del af planen er at indføre hastighedsnedsættelser og såkaldte trafikøer, som ifølge kritikere vil gøre adgangen til bymidten mere besværlig.
- Det er svært at se, hvordan planen kommer til at rykke meget (på CO2-udledningen red.), men det er nemt at se, at den får folk, der har en bil, til at køre et andet sted hen, siger Jonas Bäckström, som er formand for Restauratørforeningen af 1883.
Han stiller sig dermed væsentligt mere kritisk overfor planen, end Peter Bøgholm, som er formand for City Odense, som er en forening for butikkerne i byen. Peter Bøgholm har tidligere sagt til TV2 Fyn, at han ikke er bekymret for, at mobilitetsplanen vil medføre færre handlende i byens butikker.
Noget tyder dog på, at de butiksdrivende i byen er mere bekymrede for planen, end deres formand giver udtryk for. I en rundspørge, som TV2 Fyn har lavet blandt butikkerne i Kongensgade og Vestergade i Odense, svarer 16 ud af 20 butikker, at de er bekymrede for, at planen vil føre til færre kunder i butikkerne.
Den bekymring deler Jonas Bäckström.
- Som restauratører lever vi i sameksistens med detailhandlen, og jeg er bekymret for detailhandlen med planen. Formålet med planen er at begrænse biltrafikken i Odense, det står sort på hvidt, så vi kommer til at hoppe over på andre trafikformer. Men det vil i værste fald betyde, at folk vil vælge andre steder at købe ind, siger han.
Han er bekymret for, at de handlende i stedet vælger at tage ind til byens store shoppingcenter.
- Rosengårdscentret er en bragende succes. De lavede overskud på 316 millioner kroner sidste år og har 3.000 gratis parkeringspladser. Det er alt andet lige ikke det samme i Odense Centrum, siger Jonas Bäckström.
Han mener, at bymidten skal være mere hyggelig for at kunne konkurrere med storcenteret, som er mere belejligt.
Guldsmed føler sig ikke repræsenteret
Der er også skuffelse over citydirektørens udtalelser hos en anden forretningsdrivende i byen igennem mange år.
Poul Hytteballe har siden 1996 drevet guldsmeden Hytteballe Antik fra en ældre ejendom i Nørregade. Han har allerede meldt sig ud af cityforeningen, efter at han hørte Perter Bøgholm udtale sig til TV 2 Fyn om mobilitetsplanen.
- Efter den udtalelse, som jeg så ved en ren tilfældighed, mener jeg ikke, at han varetager mine og mange andre erhvervsdrivendes interesser. Han repræsenterer os ikke, siger Poul Hytteballe, der kalder udtalelserne "tonedøve".
Tøjbutik vil også forlade forening
Der er også andre, der har taget Peter Bøgholms udtalelser ilde op.
Allerede i sidste uge sagde indehaveren af tøjbutikken 3 Trin Ned i Nørregade, Kim Kristensen, at han, efter at han havde hørt direktørens udtalelser, ville melde sig ud af foreningen.
- Vi er af den opfattelse, at mange af de forretningsdrivende i Odense city ønsker bedre adgangsforhold for vores kunder, så vel om man kører i el-, benzin- eller dieselbil, sagde Kim Kristensen til TV2 Fyn.
- Vi går ikke ind for forskelsbehandling på baggrund af, hvilket slags køretøj man har til rådighed (rig eller fattig). Vi står langt fra hinanden, cityforeningen og 3 Trin Ned, hvad dette angår, fortsatte han.
3 Trin Ned bekræfter over for TV 2 Fyn, at de har meldt sig ud.
Mobilitetsplanen, der blev indgået forlig om 22. november har to overordnede målsætninger. Det ene er, at den samlede CO2-udledning fra transport reduceres med 46 procent. Det andet er, at byens liv udvikles, at det er attraktivt at drive forretning med adgang til byen og bymidten i bil. Og at der i 2030 bor og færdes 25 procent flere mennesker indenfor Ring 1 sammenlignet med i dag. Forligspartierne er enige om, at planen ikke er lykkedes, før begge målsætninger er opfyldt.
TV2 Fyn har forsøgt at en kommentar fra Peter Bøgholm, men han har ikke vendt tilbage på henvendelserne.