Kommentator om mobilitetsplan: - Kan ende med et bredt forlig
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Lige nu forhandler Odense Byråd om en grøn mobilitetsplan for byen. En plan som kan indebære store forandringer for infrastrukturen og bymidten. Det var forventet, at de ville offentliggøre den torsdag, men i skrivende stund er forhandlingerne stadig i gang. Og det kan betyde, at der er udsigt til et bredt forlig.
- Det er svære beslutninger, der skal træffes, og der er nogle knaster i forbindelse med de her forhandlinger, som skal overstås. Men så længe der forhandles, er der udsigt til et bredt forlig. Indtil det bryder sammen, så enkelt er det, siger Jesper Buch, politisk kommentator hos TV 2 Fyn.
Christoffer Lilleholt fra Venstre har skrevet på Facebook, at Venstre og Konservative arbejder hårdt for, at "større vejlukninger" ikke bliver til virkelighed. Hvordan tolker du det?
- Jeg hæftede mig også ved formuleringen "større vejlukninger", og det gjorde jeg, fordi Venstre har været meget markante i meldingen om, at 'vi vil ikke være med til at lukke veje'. Nu hedder det sig så, at vi er i mod 'større vejlukninger'. Det rejser spørgsmålet, hvad med de mindre vejlukninger. Er det en af de store knaster, man sidder og forhandler lige nu? Det ved vi ikke, for det er meget lidt, der er sluppet ud af forhandlingslokalet.
Normalt er vi jo vant til, at der kan slippe lidt info ud fra sådan nogle forhandlinger. Men det er ikke tilfældet denne gang. Hvordan kan det være?
- Det er det ganske enkelt ikke, fordi politikerne har besluttet sig for, at de vil holde tæt. Det er gift for forhandlingerne, hvis der slipper noget ud. Og så tror jeg også - det er i hvert fald min vurdering - at der er en vilje til, at man skal nå hinanden. Et håb om, at det bliver et bredt forlig over midten. I hvert fald er det det, Socialdemokraterne ønsker, og Venstre og Konservative har en interesse i at få indflydelse på, hvordan den her by skal udvikle sig frem til 2030, siger Jesper Buch.
Den grønne mobilitetsplan har fået opmærksomhed for sine ambitioner om at nedbringe CO2-udledningen fra biler i byen med over 100.000 tons inden 2030. Hvis det skal lykkes, er der flere scenarier, der kan komme i spil.