Støjgruppe sure over 130 kilometer i timen på motorvejen: - Det er virkelig, virkelig ringe

Torsdag er hastigheden sat op fra 110 til 130 kilometer i timen på en strækning på Fynske Motorvej mellem Odense og Nyborg. Formanden for Støjgruppen Odense S og SØ mener, at det er en helt forkert beslutning.

Flemming Blom Kjærgaard er talsperson for Støjgruppen Odense S og SØ. Han er godt træt af, at hastigheden på Fynske Motorvej ved Fraugde nu er sat op til 130 kilometer i timen i stedet for 110.

- Jeg synes jo i forhold til den kamp, vi kæmper, og det vi arbejder for, at det skriger til himlen, når man går ind og gør det modsatte af, hvad vi arbejder for, siger Flemming Blom Kjærgaard, med henvisning til, at de højere hastigheder på motorvejen vil give mere støj.

- Der har selvfølgelig været snak om, hvorvidt det gør den store forskel at sætte hastigheden op. Det mener vi selvfølgelig, at det gør, fordi meget af støjen kommer fra lastbiler, som er nede og køre 80 eller 90 kilometer i timen. Men generelt går man fuldstændig i den modsatte retning af det, vi arbejder for, når man sætter hastigheden op i stedet for at sætte den ned, siger talsmanden.

Forstår ikke beslutningen

For nylig havde støjgruppen et møde i Højbyhallen med odenseanske byrådspolitikere og politikere fra transportudvalget i Folketinget.

quote - Jeg synes, det er virkelig, virkelig ringe, at man ikke kan gøre det. Det her har man vidst i så lang tid. Det er de sidste mange år, vi har kæmpet for at få sat farten ned

Flemming Blom Kjærgaard

Her foreslog støjgruppen blandt andet at sænke hastigheden på motorvejen omkring Odense. Nu er det modsatte sket, og det undrer Flemming Blom Kjærgaard.

- Vejdirektoratet var selv inde på i deres oplæg, at man kunne sætte intelligente lystavler op, der registrerer hvor meget trafik, der er. Og hvis trafikken kommer over en vis mængde, vil man få en automatisk fartnedsættelse. Og så går man den helt anden vej. Det skriger jo fuldstændig til himlen, at der ikke er mere koordinering derovre på Christiansborg af, hvem der varetager de ting her, siger han.

Træk i nødbremsen

Beslutningen om at sætte hastigheden op på udvalgte motorvejsstrækninger i Danmark blev aftalt mellem den forrige blå regering og Dansk Folkeparti tilbage i 2018.

Men den aftale burde man kunne se bort fra, mener Flemming Blom Kjærgaard.

Hvordan har du det med, at man ikke lige trækker i nødbremsen og venter med at sætte hastigheden op?

- Jeg synes, det er virkelig, virkelig ringe, at man ikke kan gøre det. Det her har man vidst i så lang tid. Det er de sidste mange år, vi har kæmpet for at få sat farten ned i forhold til at reducere de her lydgener. At man ikke kan gå tilbage og sige: "Det her skal vi have stoppet, det skal vi ikke sætte gang i", siger Flemming Blom Kjærgaard og fortsætter.

- Nu bor jeg selv i området, og det er først inden for de seneste tre uger, at Vejdirektoratet er gået i gang med sætte autoværn op og lave de sikkerhedszoner, der er i forbindelse med, at man sætter hastigheden op. Så der har været masser af muligheder for at trække i håndbremsen og sige: "Det dur ikke det her".

Oversigt

    Oversigt