Vil have nye regler for elløbehjul: - Jeg er træt af, at de ligger hulter til bulter

Fyns Politi oplever stadig mange, der kører uden hjelm på elløbehjul. Rådmand vil stramme reglerne for udbyderne.

Elløbehjul i bybilledet i Odense er efterhånden et velkendt syn. Lidt for velkendt, mener Søren Windell (K), der er by- og kulturrådmand. 

I hvert fald ønsker han strammere regler for de udbydere, der udlejer elløbehjul i byen.  

- Der er mange, der kører uden hjelm, og der er mange, der kører, hvor de ikke skal køre. For eksempel i gågaden og andre steder, hvor elløbehjul ikke hører hjemme. Det er et problem nogle steder og på visse tidspunkter, siger han. 

Siden 1. januar har det været lovpligtigt at bruge hjelm, når man kører på elløbehjul, hvad end det er et lejet eller ens eget. 

Men som TV 2 Fyn onsdag kunne fortælle, er det ikke altid, det bliver overholdt. Sammenholdt med, at der ifølge Fyns Politi er et stigende antal ulykker med elløbehjul, mener Søren Windell, at det er tid til nye regler for udbyderne af elløbehjul. 

- Jeg mener, at de skal stille hjelme til rådighed, og de skal sørge for, der er nogle løsninger, der er sikre. 

- Jeg er også træt af, at løbehjulene ligger hulter til bulter, så borgere ikke kan komme forbi dem, hvis man bruger rollator, sidder i kørestol eller går med en barnevogn, siger han. 

Fire firmaer stiller lige nu elløbehjul til rådighed i Odense. Der er tale om Tier, Voi, Bolt og Lime. Til sommer udløber kontrakterne dog, og derfor skal politikerne i Odense på ny fastlægge vilkårene for at få lov at udbyde elløbehjul i Odense. 

- Godt med krav

Kristian Agerbo er vicedirektør hos Voi, og ser optimistisk på, hvis udbyderne skulle blive underlagt nye krav. 

- Det er godt, at der er kvalitative krav, fordi det giver et højere bundniveau blandt udbyderne, og i sidste ende gør det, at de lokale bliver gladere for løbehjulene. 

I forhold til problematikken, hvor personer bruger løbehjulene uden hjelm, fortæller han, at man har iværksat flere tiltag for at få flere til at brugere til at huske hjelmen. 

 - Vi forsøger blandt andet at håndtere lovkravet om hjelme ved at stille gratis hjelme til rådighed. Som abonnent kan man kontakte os for at få en gratis hjelm, ligesom vi har uddelt gratis hjelme på udvalgte spots. Samtidig har vi taget en teknologisk løsning i brug. 


- Vi har lavet en ”gulerod” for dem, der bruger hjelm, der går ud på, at hvis man tager en selfie via appen, hvor man har hjelm på, så får man en rabat. På nuværende tidspunkt har vi ikke hjelme, der hænger på løbehjulene, da det som den tidligere transportminister har gjort klart, medfører nogle covid- og hygiejneproblemer i forhold til deling.

Tekniske løsninger

Han fortæller, at man allerede bruger en række tekniske løsninger for at undgå, at løbehjulene bliver smidt steder, hvor de ikke skal være. 

Det handler blandt andet om, at man kan bruge GPS-teknologi til at se, om løbehjulet ligger ned, og hvor det befinder sig, så man kan hente det eller rejse det op. 

- Hvis en bruger bliver ved med ikke at parkere et løbehjul ordentligt, kan vi give en sanktion, hvor vi i sidste ende fratager dem muligheden for at bruge vores løbehjul. Men et af de vigtigste instrumenter, vi har, er, at brugeren tager et billede, der dokumenterer, at løbehjulet er parkeret korrekt.

Hvilke regler gælder for elløbehjul?



Oversigt

    Oversigt