Odense kan ikke - men Aarhus kan: Sådan kører man letbane i løvfald

I 2018 havde letbanen i Aarhus samme problemer med løvfald som Odense Letbane. Letbanedirektør forklarer, hvordan problemet blev løst.

I Aarhus kan de noget, man ikke kan i Odense. De kan køre letbane i efterårsvejr.

Bladene er begyndt at falde af træerne, og det giver “massive problemer” for Odense Letbane, der åbnede i foråret, men nu i ugevis har oplevet forsinkelser og aflysninger på grund af løvfald.

Bladene falder af træerne om efteråret, og de lander mellem skinnerne, som bliver glatte.
Bladene falder af træerne om efteråret, og de lander mellem skinnerne, som bliver glatte.
Foto: Amanda Holmgaard Sørensen

Da letbanetogene i Aarhus for første gang skulle køre i efterårsvejr i 2018, voldte det problemer og gav trafikale udfordringer på grund af regn, nedfaldne blade og glat underlag. Samme problemer har man nu i Odense.

Spuler bladene væk med rensemaskine

Aarhus Letbane fik dog løst problemet og har ikke oplevet det i samme omfang siden.

- Vi benytter et produkt, der hedder Alleviate. Det er en slags gel, der påføres skinnerne over en cirka 900 meter strækning fra Kystvejen op ad Nørreport og Randersvej, siger Michael Borre, der er administrende direktør i Aarhus Letbane.

- Her har vi nok Danmarks stejleste bane, op til syv procent stigning, og det var her vi havde problemer i 2018. Vi begyndte at bruge Alleviate i 2019 og har ikke haft problemer siden. Bemærk, at vi først spuler bladene væk, inden vi påfører Alleviate.

Sådan gjorde Aarhus Letbane

Letbanerne i Aarhus og Odense kan ikke direkte sammenlignes, da Odenses udelukkende er placeret centralt i byen på flade strækninger, mens letbanen i Aarhus går hele vejen til Grenaa - 70 kilometer fra Aarhus.

Derudover snor letbanesporet sig i mere kuperet terræn i Aarhus.

Fakta om Aarhus Letbane

Det har eksempelvis ikke været nødvendigt at bruge Alleviate centralt i byen.

- På resten af strækningen i byen er spuling, med varmt vand, tilstrækkeligt, og vi har ikke haft problemer på strækningen inde i byen siden 2018, siger Michael Borre.

Odense Letbane: Mere end kun blade på skinnerne

Odense Letbane er allerede i dialog med Aarhus Letbane om, hvordan man løser problemerne.

Skinnerne i Odense bliver i forvejen renset systematisk, og der bliver også sprøjtet sand på skinnerne for at give hjulene bedre greb, ligesom man også gør i Aarhus.

Hvorfor det ikke er nok til at løse problemet i Odense, er man i gang med at undersøge.

Det giver forsinkelser og aflysninger for Odense Letbane, når bladene falder af træerne, og der er generelt “massive problemer” med togene og på stationerne.
Det giver forsinkelser og aflysninger for Odense Letbane, når bladene falder af træerne, og der er generelt “massive problemer” med togene og på stationerne.
Foto: Amanda Holmgaard Sørensen

Ifølge Odense Letbanes administrerende direktør, Dan Ravn, ligger en del af problemet i, at der også er tekniske udfordringer med letbanen, som fortsat er i en indkøringsfase.

- Vi er fem måneder inde i vores drift, så desværre vil der komme nogle børnesygdomme, siger letbanedirektøren.

Kunne I ikke have forudset, at den her "børnesygdom" ville komme?

- Jeg tror ikke, vi kunne forudse, at der vil komme så mange nedbrud, som vi oplever i øjeblikket. Det er også derfor, at vi afkræver nogle svar fra vores leverandører om, hvad det er, der sker, og hvordan vi får det løst hurtigst muligt, siger Dan Ravn.

Derfor er Odense Letbane i gang med at få eksperter fra Tyskland til at undersøge problemet med skinnerne i Odense.

Hvornår er det løvfald?

I den forgange weekend blev der indsat busser som erstatning for aflyste letbanetog. Blandt andet betød det, at hundredevis af fodboldfans på vej til kampen mellem OB og Brøndby skulle med bus i stedet for letbane.

At Odense Letbane ikke kan køre planmæssigt på grund af efterårsvejret møder kritik og undren fra blandt andre byens borgmester samt rådmænd

Oversigt

    Oversigt