Chefers telefoner blev aflyttet af Bagmandspolitiet i sag om brud på Syrien-sanktioner

Anklager præsenterer sag, der kaldes usædvanlig. Leverancer af brændstof til fly for 648 millioner.

Telefoner hos de øverste chefer i Middelfart-selskabet Dan-Bunkering blev hemmeligt aflyttet af Bagmandspolitiet i forbindelse med efterforskningen af levering af jetbrændstof til Syrien.

Det kommer frem på første retsmøde i straffesagen i Odense tirsdag.

A/S Dan-Bunkering Ltd. og Bunker Holding A/S er tiltalt for at have leveret brændstof til en værdi af 648 millioner kroner. Varerne blev leveret fra et tidspunkt, hvor russiske bombefly var blevet sat ind på regimets side i borgerkrigen.

Det er en overtrædelse af en EU-forordning, som udtrykkeligt forbyder den slags handel, hævder Bagmandspolitiet.

- Vi vil afspille lydsekvenser fra telefonsamtaler, siger senioranklager Anders Dyrvig Rechendorff, da han præsenterer sagen for domsmandsretten.

Chefer nægter sig skyldige

Aflytningerne skete i tiden umiddelbart før og efter politiets åbne aktion mod selskaberne med adresse på Strandvejen i Middelfart.

6. september 2019 foretog betjente ransagninger i selskaberne og beslaglagde et stort materiale.

Blandt de aflyttede var Keld Rosenbæk Demant. Han var dengang bestyrelsesformand for Dan-Bunkering og administrerende direktør i Bunker Holding.

Den 55-årige erhvervsmand har tirsdag indfundet sig i et højloftet retslokale, fordi han også er tiltalt. Otte handler skal han straffes for, lyder kravet. I alt drejer tiltalen sig om 33 handler, som blev indgået med de russiske selskaber Sovfracht og Maritime Assistance.

Såvel den tidligere chef som de to selskaber nægter sig skyldige.

Usædvanlig sag

Tirsdag tegnes nogle af de store linjer i sagen. Og her gør senioranklageren det klart, hvad de centrale juridiske spørgsmål vil gå ud på. Et af dem drejer sig om, hvorvidt de russiske selskaber er omfattet af de EU-forordninger, som forbyder handel med Syrien.

- Det er en på mange måder usædvanlig sag, siger senioranklager Anders Dyrvig Rechendorff i sin præsentation.

- Det er sjældent, at vi ser sager om sanktionsovertrædelser i Danmark. Vi kan af gode grunde ikke have dansk politi til at afhøre folk på en havn i Syrien. Langt det meste af sagen bygger på skrivebordsefterforskning, siger han.

En domstol i Grækenland har allerede vurderet to af de 33 transporter. En kaptajn på et skib er blevet dømt for at overtræde sanktionerne, oplyser senioranklageren.

Brændstoffet, som de danske selskaber leverede til de russiske kunder, blev lastet i havne i Grækenland, Tyrkiet og på Cypern.

Sagen vil blandt andet zoome ind på, hvor i Middelhavet to bestemte russiske tankskibe befandt sig på bestemte tidspunkter i 2015, 2016 og 2017. Søværnet har hjulpet politiet med at få data om lokationerne frem.

I alt skal 17 vidner afhøres under sagen. 

Oversigt

    Oversigt