Efter kortslutning: Letbanen sætter dobbelt hastighed på arbejdet - og er stadig klar ved årsskiftet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Fem til seks uger uden mulighed for testkørsel af Letbanen ved SDU forsinker ikke letbanen - nu skal de bare arbejde dobbelt så hurtigt, siger den tekniske direktør.
En kortslutning ved Syddansk Universitet satte for flere uger siden en stopper for testkørslen af letbanen, hvor der først fra mandag igen kunne strækningen testes.
Kortslutningen skyldtes en fejl på kørestrømsanlægget, som man indtil videre kun har fundet en midlertidig løsning på.
Men ifølge den tekniske direktør hos Letbanen, Steen Lykke, får det ikke betydning for, hvornår man kan træde på et letbanetog i Odense - for letbanen betyder det dog, at der bliver et helt andet arbejdspres.
Kortslutning forhindrede testkørsel i flere uger
Odense Letbane har været ramt af flere problemer under opførelsen, og for nyligt satte en kortslutning testkørslen i bero.
En kortslutning ved Syddansk Universitet satte for flere uger siden en stopper for testkørslen af letbanen. Og indtil mandag har det ikke være muligt at køre på strækningen.
Det skriver Fyens.dk.
Kortslutningen skyldtes en fejl på kørestrømsanlægget, som man indtil videre kun har fundet en midlertidig løsning på.
- Vi har kunnet konstatere, at under givne omstændigheder ligger vores køreledning så tæt på en afskærmning, der sidder oppe under en af broerne, at den får fat i metallet. Det giver en kortslutning på anlægget, forklarer Odense Letbanes tekniske direktør Steen Lykke til avisen.
Arbejder på løsning
Der er tale om i alt fem-seks uger, hvor testkørslen stod stille på strækningen ved SDU, men ifølge den tekniske direktør har man i perioden fokuseret på andre steder.
Det kommer derfor ikke til at påvirke indvielsen af letbanen, som fortsat står til omkring årsskiftet, lyder det.
Steen Lykke regner med, at hovedentreprenør på letbaneprojektet, Comsa, er klar med en mere permanent løsning på problemet i næste uge, fortæller han til Fyens.dk.
Flere afbrydelser
Kortslutninger er ikke det eneste, der er kommet i vejen for letbanens testkørsler den seneste tid.
Odense Letbane har nemlig været nødsaget til at stoppe videre testkørsel indtil Banedanmark modtager dokumentationen for, at letbanens signal ikke påvirker det øvrige tognet.
Ifølge Banedanmark handler det om passagerernes sikkerhed, og derfor skal det sikres, at Odense Letbanes system ikke påvirker Banedanmarks, der hvor letbanen og jernbanenettet kommer tæt på hinanden.
Det kræver en række tests, men ifølge letbanen skulle det altså heller ikke påvirke tidspunktet for driftstart.
Der har været fem til seks uger, hvor der ikke er blevet kørt testkørsel på området ved SDU, men I siger, at det ikke kommer til at gøre letbanen yderligere forsinket. Hvordan hænger det sammen?
- Vi er jo i en periode, hvor vi laver test på hele systemet, og det er meget omfattende test, som vi er startet på for længe siden, siger Steen Lykke og fortsætter:
- Og det er rigtigt, at vi i en periode har været hindret i at lave nogen af de test, som vi havde planlagt at lave. Men det, vi har gjort, er at vi har testet systemet, og det er så mange test, vi taler om, at tiden godt kan udnyttes. Derfor har vi testet alt, hvad vi kan uden at få togene forbi det sted.
Men det kommer ikke til at gå ud over tidsplanen, siger I. Er det, fordi der er testkørsler, man kan undvære?
- Nej, det er der ikke. Vi kommer ikke til at gå på kompromis med test, siger han og forklarer, at der er to typer test:
- Den ene er at vi skal lave test i forbindelse med sikkerhed. Og det er andet er at dokumentere funktionaliteten af letbanen. De ting kommer vi under ingen omstændigheder til at gå på kompromis med. Det betyder så, at vi har et større pres. At vi skal have lidt mere travlt for at nå at lave alle test.
Så I får travlt, men I når stadig alle test?
- Det gør vi .
Hvad vil det sige, at I får mere travlt?
- Jamen nu skal vi sammen med entreprenørerne finde ud af, hvordan vi eventuelt kan arbejde i to-holds-skifte for at komme tilbage på planen. Det kan blive nødvendigt, siger han.
Og hvornår er letbanen så klar?
- Som du har hørt, så bliver det ved årsskiftet.
Og sådan bliver det ved? Der er ikke noget, der ændrer sig?
- Det er der ikke, fastslår Steen Lykke.