Ny rapport: Odense mangler ladestandere til elbiler

Odense Kommune mangler ladestandere til el-biler, hvis de vil være klimaneutrale i 2030. Det viser en ny rapport, Rambøll har lavet for kommunen.

40 procent af bilerne i Odense skal køre på el. 

Sådan lød ambitionen fra Odense Kommune, da den tilbage i september præsenterede en plan for at gøre kommunen klimaneutral i 2030. 

Det kræver dog, at odenseanerne kan komme til at lade deres biler, og hvis det skal lade sig gøre, er der brug for endnu flere ladestandere, end der er i dag. 

Ifølge en ny rapport fra Rambøll, er der nemlig behov for yderligere 166 normale ladestandere, hvis kommunen skal kunne leve op til deres klimamål. Det er efter, man har fratrukket de eksisterende ladestandere, og dem kommunen allerede har planer om at sætte op. 

Derfor står kommunen nu over for et stort arbejde, fortæller Christoffer Lilleholt (V), der er rådmand for By- og Kulturforvaltningen i Odense Kommune.

- Det er rigtig mange elbiler, vi gerne vil have her i kommunen, og hvis det skal lade sig gøre, så skal vi have rigtig mange ladestandere i byen. Der bliver en af de største udfordringer at tiltrække ladestanderoperatørerne og få Energi Fyn til at give el til det for på den måde at sikre, at der kan komme ladestandere op, siger han.

Ikke kun kommunens opgave

Rapporten fra Rambøll fortæller, at der er behov for, at kommunen sætter ladestandere op de steder, hvor borgerne ikke selv har mulighed for at lade deres elbil. 

Det kan eksempelvis være steder, hvor borgerne kun har adgang til kantstensparkering og derfor ikke selv kan sætte en ladestation op. 

Derfor vil kommunen gerne samarbejde med boligforeninger, ladestanderoperatører og private virksomheder om projektet.

-  Private udbydere spiller en kæmpe rolle i det her, fordi der skal være en konkurrence. Der må ikke kun være én spiller på markedet. Der skal være flere, og de skal komme ind og byde ind på at sætte de her ladestandere op i hele byen, og det håber jeg jo i den grad, at de vil gøre. For kommunen kommer ikke til at sætte nogen op, fortæller Christoffer Lilleholt og fortsætter:

- Vi kan ikke give økonomisk tilskud til ladestanderne. Tværtimod kan vi give vejareal til ladestanderoperatørerne, så de kan sætte nogen op. 

Om to uger har kommunen inviteret ladestanderoperatørerne til dialog for at finde ud, hvor det giver mening for dem at sætte laderne op. Efter det vil Kommunen se nærmere på, hvem der skal have udbuddet på de mange ladere.

Læs rapporten fra Rambøll her.

document — Afrapportering på forundersøgelse - ladestandere i Odense, v2 08102021[12], 1.15 MB