Om lidt skydes kommunalvalget i gang, og her hos TV 2 Fyn vil det blive fulgt tæt, så fynboerne føler sig klar til at sætte deres kryds. Det er dog ikke kun de fynske seere, der får mulighed for følge med, når valgdækningen for alvor ruller over skærmen.
Nu skal kunstig intelligens, algoritmer og maskinlæring også følge indholdet hos TV 2 Fyn.
Fredag offentliggør TV 2 Fyn et nyt samarbejde med virksomheden MediaCatch, der skal analysere indhold fra tv og web under kommunalvalget.
Hos Esben Seerup, der er direktør for TV 2 Fyn, glæder man sig over det nye projekt. Han håber på, at det kan være med til at forbedre den kommende valgdækning fra uge til uge.
- Vi er meget spændte på samarbejdet med MediaCatch. Både fordi vi får hyperkonkret viden undervejs, så vores journalistik i vores fire uger lange og meget omfattende kommunalvalgskampagne kan balanceres og justeres via den opsamlede data. Og fordi vi med projektet får udforsket og afprøvet, hvad vi kan opnå ved hjælp af den her type medieteknologi. Den læring vil vi bygge videre på til fremtidige projekter, skriver Esben Seerup i pressemeddelelsen.
Øje på alle
I løbet af kommunalvalget skal MediaCatch blandt andet kortlægge skærmtid på tværs af geografi og politisk tilknytning med ansigtsgenkendelse af de fynske kandidaters ansigter.
Hertil kommer en kortlægning af alder og ikke mindst køn på alle medvirkende, fortæller virksomheden.
- Projektet bygger på vores eksisterende platform, men vi har dertil koblet nye moduler på for at kunne levere det datamateriale, som TV 2 Fyn ønsker. Vi har bygget en fleksibel platform, der kan udbygges efter behov, siger Filip Wallberg, der er teknisk chef i MediaCatch, i pressemeddelelsen.
MediaCatch er stiftet af tre ansatte fra Syddansk Universitet. Virksomheden er en del af en medietech-klynge kaldet Media City Odense sammen med blandt andre TV 2 Fyn.