Borgerservice på hjul i fynsk kommune: - Det er faktisk næsten ligesom at stå i baghaven

Fredag indviede Svendborg Kommune en ny borgerservice-bus, der skal betjene yderområderne. Det har potentiale, mener både borgere, politikere og ekspert.

PC, fingeraftrykscanning og kamera. Det er bare nogle af de ting, Svendborg Kommunes nye mobile borgerservice er blevet udstyret med.  

Fredag formiddag blev bussen endelig inviet ved den lokale hal på Thurø. Bussen skal køre rundt i kommunens yderområder og kan næsten alt det, som den almindelige borgerservice kan.

I bussen kan borgerne nemlig få hjælp til at forny pas og kørekort, få fritagelse fra digital post, søge om helbredstillæg, indlevere ansøgninger og meget mere.


Og den nye form for service møder begejstring blandt de lokale borgere.

- Det er jo det rene luksus. Det er faktisk næsten ligesom at stå i baghaven. Det er service må jeg sige, siger Axel Jakobsen fra Thurø.

- Jeg synes, det er ret fedt, og jeg tror, det giver noget for alle de andre, som også bor her. Du skal ikke tage hele vejen ind til Svendborg, fortæller Sophia Storm fra Thurø. 

Service til både land og by

Dorthe Ullemose (DF), der er byrådsmedlem i Svendborg Kommune, kom med forslaget til den nye bus sidste år. Hun ville med forslaget være med til at skabe mere balance mellem kommunens ydelser.

- Som politikere snakker vi tit om, at tingene skal være ligeligt fordelt mellem land og by, og at vi skal passe på med ikke at gøre yderområderne til spøgelsesområder. Nu har vi et klokkeklart eksempel på, hvordan service fra byen kan komme ud til yderområderne. Så jeg håber, det bliver en kæmpe succes, fortæller byrådsmedlemmet.

 

Da bussen kunne gøres grøn med el var der flertal for den i byrådet. El-bussen har kostet 800.000 kroner inklusiv udstyr og ca 60.000 kroner årligt at drive - plus 20 ekstra tilførte medarbejdertimer om ugen. Og det er godt givet ud, mener Dorthe Ullemose. 

- Det er meget få øre, vi bruger for, at borgerne skal få den her betjening. Det synes jeg er en god investering, siger hun.

Ingen faste mål

Der er ikke lavet undersøgelser for behovet for den mobile borgerservice i Svendborg Kommune, og der ikke sat tal på, hvor mange ekspeditioner, man håber at få. 

Alligevel tænker Pia Dam, der er formand for beskæftigelses- og integrationsudvalget, at bussen kan være med til at lette trykket hos Borgerservice i Svendborg by.

- Vi har ikke snakket om, at der skal være et hvis antal borgere, der skal besøge bussen. Men jeg håber, at lokalområderne, tager godt i mod den, siger hun. 

  

Svendborg er sammen med Assens de eneste kommuner, der i dag har en mobil borgereservice. Nyborg Kommune har tidligere haft en mobil borgerservice fra 2016 til 2017. Kommunen droppede dog tjenesten, da der var få, der benyttede den

En bus med fælleskab

Ifølge Pia Heike Johansen, der er lektor for Landdistriktsforskning ved Syddansk Universitet, så har den mobil borgerservice dog potentiale.

En mobil borgerservice kan nemlig både gøre det lettere for borgerne at få adgang til tilbuddene og være med til at styrke fælleskabet i lokalsamfundene, fortæller hun.

- Hvis det en rene sparefunktion, hvor man holder kort tid og kører videre til den næste landsby, så tror jeg ikke der er mange, der vil sidde og vente på bussen, siger hun og fortsætter.

- Men hvis man ved, at den holder der et stykke tid, og der er de her mere sociale funktioner, så tror jeg, at der måske vil være flere kommuner, der kunne have stor glæde af kigge på sådanne initiativer.

Bussen i Svendborg Kommune kommer forbi Vester Skerninge, Stenstrup, Lundby, Skårup, Gudme og Thurø to formiddagstimer hver anden uge på skift.